april 17, 2023
Af Martin Quarder
I takt med, at vi føler os mere og mere travle, bliver tiden, vi selv skulle have brugt på at handle ind og lave mad, byttet ud og prioriteret til hyggelige stunder med familie og venner – enten på spisesteder, hjemme med mad bestilt udefra eller på et ophold. Vores higen efter oplevelser giver ikke kun hotel- og restaurationsbranchen luft under vingerne, men også branchen gode muligheder for at vækste.
Deli News tager et kig på fem trends i hotel- og restaurationsbranchen, som du bør kende, forstå og implementere for fortsat at være relevant for forbrugerne.
Vi kigger på:
01: Sundhed
02: Digitalt
03: Miljøet
04: Oplevelse
05: Pop-ups
Sundhed
Det stigende fokus på en sund livsstil skaber en øget bevidsthed om madvalg, hvilket i sidste ende afspejles af de aktuelle menuer.
Vi ser et stort skift mod rene og friske råvarer i planteform, og selvom kød i høj grad stadig er en del af forbrugernes kost, er det nu både relevant og nødvendigt for restauranten at fortælle, hvordan råvarerne er blevet opdrættet, fanget eller dyrket, så gæsterne får en dybere forståelse for, hvordan de er nået frem på tallerkenen.
Vi ser kokke som sætter fokus på ingredienser og deres andre fordele end blot smag, såsom gurkemeje som hjælper mod inflammation, kanel som mindsker blodsukkeret, hvidløg som hjælper mod hjertesygdomme og cayenne som lindrer smerte.
Digitalt
Folk forlader ikke deres hjem uden mobilen, hvilket har resulteret i et særligt fokus på mobil interaktion i restauranter og på hoteller. Kundernes ønske om at kunne klare deres egen rejse og selv foretage betalinger, vil betyde at brugen af online menuer, bookinger og digitale betalinger fortsætter med at udvikle sig.
Det er vigtigt for restauranter og hoteller at investere i teknologi, som imødekommer tendenser og krav fra kunderne. Og som kan være med til at levere en endnu bedre service og bundlinje. Uanset om restauranterne ønsker at give en mere engagerende oplevelse eller at strømline processerne i restauranten, så både bør og vil teknologien være en voksende del af den succesfulde restaurantejers værktøjskasse.
En af de helt store fordele ved at investere i teknologi er den øgede effektivitet. Det handler om at skabe smidige processer med gæster, som selv reserverer deres bord, på forhånd giver personalet besked om eventuelle allergier og særlige diæter, betaling direkte ved bordet, så man undgår ventetid og som hjælper restauranten med at få mest ud af deres seatings.
Noget så simpelt som at lægge sit menukort online og måske med mulighed for bordreservation gør en stor forskel for gæsterne. Ifølge OpenTable undersøger 90% af de spisende gæster en restaurant online (mere end andre typer forretninger), inden de beslutter sig for, hvor de skal spise.
Miljøet
Der vil komme et endnu større krav fra forbrugeren om mere afbalancerede måltider, større brug af simple ingredienser, mere gennemsigtighed med ernæringsoplysninger, og i det hele taget drive forretningen på ansvarlig vis.
Gæsterne vil i stigende grad besøge de restauranter, der servere lokalt producerede råvarer. Trenden med at købe lokalt giver både mening for miljøet og for bundlinjen. Det sparer på de forsendelsesomkostninger, som er forbundet med internationale produkter, og sikrer at produkterne er friske, fordi de ikke er frosset ned for at forlænge holdbarheden. Lokale indkøb understøtter også det lokale økosystem og hjælper restauranterne med at reducere deres CO2 aftryk.
For flere hotelkunder er det blevet en prioritet at kunne sige, at de har holdt en klimaneutral ferie. Det er altså vigtigt for gæsterne at de kan nyde sin ferie med god samvittighed. Hoteller skal leve op til en række krav som at bruge lokale økologiske råvarer, grøn strøm, økologiske kosmetiske produkter og nedbringe CO2 udslippet – de skal være klima-positive. Og det er vigtigt at understrege at for gæsterne er bæredygtighed ikke på bekostning af oplevelsen. De vil have det hele!
Oplevelse
Vi ser på to vigtige parametre når det kommer til oplevelse nu og i fremtiden, nemlig mangfoldighed og autenticitet. To parametre som står højt på listen over behov for restaurations- og hotelgæsterne.
Det skiftende landskab inden for gæstfrihed og restaurantscenen betyder, at en kunde sagtens kan vælge fine dining med eksklusive menuer den ene dag for den næste dag at vælge den hurtige og mere afslappede restaurantoplevelse.
Mangfoldighed
Restauranter har i dag en bredere betydning for sine gæster en tidligere. Den fungerer som samlingssted, mødested, oplevelse og nydelsessted. En betydning som udvider branchen og giver en mangfoldig oplevelse. De restauratører, der formår at se ud over køkkenet og husfacaden og i stedet kan se ind i, hvad kunden og samfundet virkelig ønsker sig, vil klare sig godt og vækste.
Autenticitet
Vi ser flere turister, der rejser med det formål at opleve noget andet end det man måske kan kalde de gængse turistfælder. Flere og flere vil opleve det autentiske frem for de klassiske turistattraktioner. Gæster i dag søger den “ægte” vare og foretrækker oplevelser, som er originale, lokale og autentiske. Mange turister fortæller at de søger mod yderområderne fremfor centrum, fordi der er mere at se og færre mennesker.
Fun-fact
På hoteller ser man mere og mere en “grab-and-go” tendens. Under pandemien skiftede man den traditionelle roomservice-bakke ud med en papirspose udleveret ved værelsesdøren eller hentet i lobbyen. På mange hoteller så man, at omsætningen fra roomservice steg og faktisk overtog restauranter og lounges som den bedste omsætningskanal. Flere hoteller kigger derfor nærmere ind i, hvordan man kan gøre endnu mere ud af in-room dining oplevelse.
Related Articles
Ingen resultater fundet
Siden du anmodede om kunne ikke findes. Prøv at præciser din søgning, eller brug navigationen ovenfor til at lokalisere indlægget.