oktober 6, 2023
Med knap 900 ansatte har Meyers et stort flow ind og ud af butikken, og der kan være udfordringer, erkender HR-chef. Et godt renommé, netværk og alsidige muligheder er svaret fra koncernen, og et internt akademi er nu på vej.
Af Ebbe Fischer
Restaurantionsbranchen slås med rekrutteringsproblemer, derfor har Deli News spurgt en af de ledende aktører, hvordan man håndterer det område.
Anne Hyldal er HR drifts- og udviklingschef i Meyers. Hun fortæller, at Meyers ikke som det primære fokuserer deres ressourcer på ekstern kommunikation for at tiltrække ansatte.
Det er nemlig en mere subtil proces, der skal lede til nye medarbejdere.
”Vi mener, at det skal komme indefra. Det skal være medarbejderne, der taler om arbejdspladsen, og via referencer fra tilfredse medarbejdere får vi også de folk, vi skal bruge,” siger Anne Hyldal.
HR-chefen fastslår, at dét, der virker allerbedst, er netværk.
“At vores folk hiver fat i nogen, de kender, fordi de synes, Meyers er et godt sted at arbejde. Det giver gode referencer, og det virker. For vi oplever ikke at mangle kandidater generelt set.”
Relationer skal være fastholdelsesparameter
Meyers har mange lokationer, og antallet af medarbejdere de respektive steder spænder vidt. Fra tre til 65 medarbejdere.
Ledelsen forsøger fra centralt hold at klæde på til at tage godt imod nye folk, men det er samtidig en lokal proces.
”Ofte kender køkkenchefen den nye person og har allerede skabt en relation. Men det er jo en relation, der bygges videre på,” påpeger Anne Hyldal.
Hun fortæller, at man ønsker aktivt at gøre relationer til et fastholdelsesparameter.
”Vi har forskellige tilbud i HR, der skal understøtte relationerne, f.eks. teamdage. Men samtidig er det også meget lokalt drevet, og vi har stor tillid til vores lokale ledere. Fra centralt hold skal vi så facilitere, at de har de rigtige muligheder,” siger HR-chefen.
Gulerod: Mange karrieremuligheder
Netop muligheder er der mange af i Meyers, hvilket benyttes ivrigt af HR-afdelingen.
”Vi tydeliggør, at der er mange forskellige muligheder hos os. Eksempelvis er flere af vores kokke skiftet til stillinger som gastronomiske udviklere, da de havde lyst til at prøve kræfter med noget andet. Så hvis nogen ønsker at prøve noget nyt i deres arbejdsliv, tager vi gerne en snak med dem med fokus på, om de måske kunne finde det et andet sted i Meyers,” siger Anne Hyldal.
Hun påpeger, at Meyers har en række forskellige forretningsben med mange typer stillinger. Meyers har således både kantiner, restauranter, bagerier, storkøkkener samt en afdeling med undervisning via Meyers Madhus. Og desuden teambuilding, kogebøger, der skal produceres etc.
Hvad vil I helst være kendt for hos medarbejderne?
”Vi vil allerhelst have, at de synes, vi er en virksomhed, som tager ansvar for dig som medarbejder. Men vi håber også, at de ser os som en formålsdrevet virksomhed, der arbejder seriøst med bæredygtighed. Og for at det kan tages seriøst, kan vi jo ikke bare gå rundt og sige det, vi skal også udleve det,” svarer Anne Hyldal og uddyber:
”Med så mange enheder kan det være svært at få det til at leve alle steder, men vi arbejder hårdt på det. Og vi tiltrækker bestemt også vores arbejdskraft på baggrund af, at vi er ambitiøse og arbejder målrettet for at være del af den grønne omstilling. Vi tiltrækker de kokke og andre, som gerne vil det,” siger hun.
Nyt internt akademi
Anne Hyldal fortæller, at man er ved at opbygge et uddannelsesakademi, så det bliver endnu mere attraktivt at starte og videreuddanne sig hos Meyers.
”Vi har allerede interne kurser, men vi vil gøre det mere transparent, at vi udvikler medarbejderne i bredden – og ikke kun opad. Mange vil i løbet af deres arbejdsliv gerne udvikle sig og afprøve deres faglighed i forskellige stillinger,” siger hun.
Det nye akademi skal med andre ord også hjælpe medarbejderne med at se på tværs af de mange Meyers-afdelinger.
”Vi arbejder på, hvordan vi bygger det op, så medarbejderen føler sig klædt på til at rykke på tværs. De skal forstå: Hvor kan jeg så komme hen? Hvad er det for nogle kurser, jeg kan bruge nu og i fremtiden?”
Related Articles
Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre
Det københavnske madkoncept Poke & Sons udvider porteføljen af restauranter, og de har nøje udvalgt fem shoppingcentre som ramme for de nye åbninger. Shoppingcentre giver lokal forankring og adgang til et købestærkt publikum, lyder det. Af redaktionen...
Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører
Food Organisation of Denmark (FOOD) har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter. Stjernekok bakker op. Af redaktionen Det innovative program skal støtte unge madentreprenører i Danmark og hjælpe dem med...
Kantine i strategisk satsning på rent mel
Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller. Af Ebbe Fischer Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et...