PROFIL: Fra Toscana til Ebeltoft med fokus på den særlige italienske smag

november 15, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Privatfoto

Michael Gejel havde et fuldt booket yoga- og food-retreat i Toscana med sin kæreste, da coronaen ramte. De måtte aflyse alt og rejse hjem. Siden har han dyrket sin passion for det italienske i Mols – det mest toscanske Danmark kan byde på, siger han. Og nu er han landet som eventmanager hos Deli News.

 

Af Ebbe Fischer

 

Michael Gejel er egentlig uddannet kok, men læste siden en bachelor i sportsmanagement, inden han blev selvstændig og flyttede til Toscana med fokus på yoga og mad. Skiftet skyldes gammel kærlighed.

”En del af min uddannelse blev gennemført i Milano, for jeg har altid holdt meget af Italien. Da jeg stoppede som salgschef i Nordiske Medier for at blive selvstændig, blev det naturligt med fokus på mad i Italien. Det har altid været en passion,” siger han.

Efter et eventyr i Sydeuropa arrangerer Michael Gejel i dag events for Deli News, som han kalder ‘et utroligt spændende projekt’.

 

Selvstændig i Toscana

Tilbage i 2019 lejede han imidlertid et refugium i Toscana for at tage på eventyr med sin kæreste.

”Vi lavede et retreat-sted,” siger han og uddyber:

”Vi lejede en stor villa ved halvøen Monte Argentario. Her arrangerede min kæreste yogakurser, og jeg lavede madkurser og ture til koncerter etc. Vi kørte markedsføring direkte på Facebook, hvor vi fik vi solgt en masse pladser.”

Konceptet var, skåret ind til benet, kvalitetsmad som håndlavet pasta, og dertil vinsmagninger og oplevelser. Sådan kørte det frem til coronaen lukkede alt ned i marts 2020.

”Vi nåede at få udsolgt til hele året, men langt det meste blev aflyst pga. corona. Så tog vi hjem igen,” siger Michael Gejel.

 

Wannabe Italiano

Han var bare ikke færdig med det italienske. Og salgsturen gik fortsat over Facebook, hvor virksomheden ’Silenzio Italia’ havde over 1.000 dedikerede følgere.

Med det fundament i ryggen oprettede Michael Gejel nu Facebooksiden ’Wannabe Italiano’, der i dag har over 6.000 følgere.

”Da vi under corona ikke kunne være i Italien, forsøgte jeg i stedet at tage Italien med hjem til Danmark,” siger han og uddyber:

”Det første år arrangerede jeg en række pop up events i Mols, som er det sted i Danmark, der minder mest om det bakkede toscanske landskab. Den tilbagelænede livsstil i Mols’ bjerge minder også lidt om det italienske med gode råvarer og meget livsstilssalg. Man har meget økologi, ligesom i Italien, hvor økologi er normalen. Italienerne ser det som en grundforudsætning for gode råvarer og smag. Jeg er så gået meget efter de små producenter og har skåret alle de store fra, fordi de normalt leverer noget sprøjtet skidt.”

 

5.000 gæster på otte uger

Michael Gejel lejede en gård i Ebeltoft, og drev ud fra den en række kulinariske arrangementer, koncerter etc.

Lidt som idéen havde været i Toscano. Bl.a. har han lavet et operaevent med 100 mennesker med champagne og treretters menu. etc.

”Jeg har også lavet en række små pop up events med musik og lidt madsmagning – altid med udgangspunkt i Italien,” pointerer han.

Og publikum kom i stor stil. I sommeren 2022 havde han over 5.000 gæster på gården på kun to måneder. Desuden har Michael Gejel lavet meget catering, typisk til bryllupper og konfirmationer.

”Jeg laver som udgangspunkt det meste selv, men jo større det bliver, jo flere hænder hjælper. Og når det vokser, trækker jeg mig lidt tilbage som chef,” forklarer han.

Da udlejer af lokalerne i 2023 ville have dobbelt så meget i husleje, kunne det dog ikke helt svare sig, og så åbnede han i stedet en foodtruck i Ebeltoft.

 

Med den bagage, hvorfor vælger du så at gå over på mediesiden?

”Jeg blev far i 2022 og bliver det igen om tre måneder. Så jeg har et behov for ikke at være selvstændig længere. Det vigtigste er i dag nogle andre ting, og så fik jeg chancen for at være med på Deli News, som er et utroligt spændende projekt. Her kan jeg stadig beskæftige mig med restaurantbranchen. Alt det, jeg er god til, passer godt ind i konceptet.”

 

CV – Michael Gejel

Uddannet kok i 2009.

Fra 2010-13 tog han en bachelor i sportsmanagement på University College Nordjylland, herunder et år på University of Milano-Bicocca.

Fra 2014-15 distriktschef, Sjælland, Nordiske Medier.

Fra 2015-2017 salgschef i Nordiske Medier.

Fra 2017-2019 eventchef i Nordiske Medier.

Fra 2019-2023 selvstændig inden for event og gastronomi.

Related Articles

Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre

Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre

Det københavnske madkoncept Poke & Sons udvider porteføljen af restauranter, og de har nøje udvalgt fem shoppingcentre som ramme for de nye åbninger. Shoppingcentre giver lokal forankring og adgang til et købestærkt publikum, lyder det.   Af redaktionen...

Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører

Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører

Food Organisation of Denmark (FOOD) har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter. Stjernekok bakker op.   Af redaktionen Det innovative program skal støtte unge madentreprenører i Danmark og hjælpe dem med...

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller. Af Ebbe Fischer Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et...