PROFIL: Fra Toscana til Ebeltoft med fokus på den særlige italienske smag

november 15, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Privatfoto

Michael Gejel havde et fuldt booket yoga- og food-retreat i Toscana med sin kæreste, da coronaen ramte. De måtte aflyse alt og rejse hjem. Siden har han dyrket sin passion for det italienske i Mols – det mest toscanske Danmark kan byde på, siger han. Og nu er han landet som eventmanager hos Deli News.

 

Af Ebbe Fischer

 

Michael Gejel er egentlig uddannet kok, men læste siden en bachelor i sportsmanagement, inden han blev selvstændig og flyttede til Toscana med fokus på yoga og mad. Skiftet skyldes gammel kærlighed.

”En del af min uddannelse blev gennemført i Milano, for jeg har altid holdt meget af Italien. Da jeg stoppede som salgschef i Nordiske Medier for at blive selvstændig, blev det naturligt med fokus på mad i Italien. Det har altid været en passion,” siger han.

Efter et eventyr i Sydeuropa arrangerer Michael Gejel i dag events for Deli News, som han kalder ‘et utroligt spændende projekt’.

 

Selvstændig i Toscana

Tilbage i 2019 lejede han imidlertid et refugium i Toscana for at tage på eventyr med sin kæreste.

”Vi lavede et retreat-sted,” siger han og uddyber:

”Vi lejede en stor villa ved halvøen Monte Argentario. Her arrangerede min kæreste yogakurser, og jeg lavede madkurser og ture til koncerter etc. Vi kørte markedsføring direkte på Facebook, hvor vi fik vi solgt en masse pladser.”

Konceptet var, skåret ind til benet, kvalitetsmad som håndlavet pasta, og dertil vinsmagninger og oplevelser. Sådan kørte det frem til coronaen lukkede alt ned i marts 2020.

”Vi nåede at få udsolgt til hele året, men langt det meste blev aflyst pga. corona. Så tog vi hjem igen,” siger Michael Gejel.

 

Wannabe Italiano

Han var bare ikke færdig med det italienske. Og salgsturen gik fortsat over Facebook, hvor virksomheden ’Silenzio Italia’ havde over 1.000 dedikerede følgere.

Med det fundament i ryggen oprettede Michael Gejel nu Facebooksiden ’Wannabe Italiano’, der i dag har over 6.000 følgere.

”Da vi under corona ikke kunne være i Italien, forsøgte jeg i stedet at tage Italien med hjem til Danmark,” siger han og uddyber:

”Det første år arrangerede jeg en række pop up events i Mols, som er det sted i Danmark, der minder mest om det bakkede toscanske landskab. Den tilbagelænede livsstil i Mols’ bjerge minder også lidt om det italienske med gode råvarer og meget livsstilssalg. Man har meget økologi, ligesom i Italien, hvor økologi er normalen. Italienerne ser det som en grundforudsætning for gode råvarer og smag. Jeg er så gået meget efter de små producenter og har skåret alle de store fra, fordi de normalt leverer noget sprøjtet skidt.”

 

5.000 gæster på otte uger

Michael Gejel lejede en gård i Ebeltoft, og drev ud fra den en række kulinariske arrangementer, koncerter etc.

Lidt som idéen havde været i Toscano. Bl.a. har han lavet et operaevent med 100 mennesker med champagne og treretters menu. etc.

”Jeg har også lavet en række små pop up events med musik og lidt madsmagning – altid med udgangspunkt i Italien,” pointerer han.

Og publikum kom i stor stil. I sommeren 2022 havde han over 5.000 gæster på gården på kun to måneder. Desuden har Michael Gejel lavet meget catering, typisk til bryllupper og konfirmationer.

”Jeg laver som udgangspunkt det meste selv, men jo større det bliver, jo flere hænder hjælper. Og når det vokser, trækker jeg mig lidt tilbage som chef,” forklarer han.

Da udlejer af lokalerne i 2023 ville have dobbelt så meget i husleje, kunne det dog ikke helt svare sig, og så åbnede han i stedet en foodtruck i Ebeltoft.

 

Med den bagage, hvorfor vælger du så at gå over på mediesiden?

”Jeg blev far i 2022 og bliver det igen om tre måneder. Så jeg har et behov for ikke at være selvstændig længere. Det vigtigste er i dag nogle andre ting, og så fik jeg chancen for at være med på Deli News, som er et utroligt spændende projekt. Her kan jeg stadig beskæftige mig med restaurantbranchen. Alt det, jeg er god til, passer godt ind i konceptet.”

 

CV – Michael Gejel

Uddannet kok i 2009.

Fra 2010-13 tog han en bachelor i sportsmanagement på University College Nordjylland, herunder et år på University of Milano-Bicocca.

Fra 2014-15 distriktschef, Sjælland, Nordiske Medier.

Fra 2015-2017 salgschef i Nordiske Medier.

Fra 2017-2019 eventchef i Nordiske Medier.

Fra 2019-2023 selvstændig inden for event og gastronomi.

Related Articles

Madklubben stormer frem – åbner ny restaurant på Amager

Madklubben stormer frem – åbner ny restaurant på Amager

Den nye filial går under konceptet 'Food Club' og åbner d. 28. oktober 2024 i Reberbanegade - lige ved siden Amagerbro Metrostation.   Af redaktionen Food Club er Madklubbens utraditionelle buffet restaurant, der vil gøre op med tag-selv-bordet som noget lidt...

Stjernekok lancerer nordjysk økoncept

Stjernekok lancerer nordjysk økoncept

Unikke madoplevelser og skræddersyede fester på en lille ø. Det er, hvad stjernekokken Michael ’Miv’ Pedersen og revisor Karsten Jensen lancerer i Aalborg under navnet Tabu Catering.   Af redaktionen Tabu-navnet stammer fra Pedersens restaurant, der gik konkurs i...

”Vi følger med tiden, men undgår at gå gourmetbagervejen”

”Vi følger med tiden, men undgår at gå gourmetbagervejen”

Bodenhoff Bageri har haft stor vækst og består nu af 11 filialer i Storkøbenhavn. Christian Bodenhoff ejer kæden, og Deli News har sat ham stævne til en snak om bagerbranchen. Hans fokus er på traditionel kvalitet, mens han lader ’Michelin-bagerne’ have deres segment...