december 7, 2023
Af redaktionen
Danmarks første ghost kitchen – eller spøgelseskøkken – åbnede på Vesterbro i 2021, og området blev spået en stor fremtid med inspiration fra udlandet, særligt USA. I 2018 var industrien over fire mia. kroner værd på globalt plan, og corona gav meget mere vind i sejlene.
Og der er stadig mange skibe i søen på feltet, men endnu har ingen fået en guldgrube ud af det, og i Danmark tabte spøgelseskøkkenet Hubb Kitchens 10 mio. kr. i 2022.
Væsentligt mere end ventet, erkender ledelsen, og dobbelt så meget som året før.
Massiv negativ udvikling i USA
Selvom mange spøgelseskøkkener altså stadig lever, og konceptet sagtens kan have en fin fremtid, har det i USA nu vist sig, at folk alligevel har meget mere appetit på at komme ud at spise i fysisk forstand, eller hente takeaway fra gængse steder. Det skriver CNN.
Således kom det i slutningen af november 2023 frem, at den store ghost kitchen-kæde, Kitchen United – der ellers havde rejst 175 millioner dollars i finansiering – har meddelt, at de vil sælge eller lukke alle deres lokationer.
Startuppen drev som spøgelseskøkken kun leveringsrestauranter – inde fra Kroger-butikker, indkøbscentre og endda inde fra kæderestauranter, hvor de delte køkkenplads.
Men nu er det altså snart slut.
Kitchen Uniteds er crashet på trods af betydelig finansiering og støtte fra giganten Kroger, og det afspejler en udfordrende virkelighed, ifølge CNN’s artikel.
Mange udfordringer – konceptet skal ses efter
Konceptet dør næppe helt ud, men det ser altså ud til, at det heller ikke helt kan holde den eksplosive tendens. Hvorfor? CNN har et bud:
”Den oprindelige tiltrækningskraft ved ghost kitchens var deres effektivitet og omkostningseffektivitet – flere mærker, der opererer fra det samme sted og udnyttelse af boomet i madleveringstjenester uden de omkostninger, der er forbundet med at drive en traditionel fysisk restaurant. Dog har udfordringer som høje driftsomkostninger, hård konkurrence og måske også forbrugernes præferencer tilsyneladende ført til deres nedgang,” skiver CNN.
Lukningen af Kitchen Uniteds lokationer markerer, ifølge analysen fra CNN, et behov for at genoverveje strategier inden for industrien. Således kan man evt. fokusere mere på at forbedre kundeoplevelsen, diversificere tilbud eller genoverveje driftsmodeller for at tilpasse sig skiftende markedsdynamikker.
Related Articles
”En tjener på Vesterbro skal ikke være den samme som en på Frederiksberg”
Madklubben caster deres folk meget specifikt til det enkelte sted, og medarbejdertilfredshed er afgørende for, at personalet kan møde gæsterne på den helt rigtige måde. Også til gavn for bundlinjen. Det påpeger en af organisationens topfolk. Af Ebbe Fischer...
Madklubben-boss: Det er her, vi skiller os ud
Forretningen vokser hastigt, og man laver store millionoverskud, men Madklubben har ingen planer om udlandet. Fokus er Danmark, hvor man kender spillet. Madklubben er nemlig ikke en normal kæde, men en samling af restauranter under fælles paraply, og hver filial er...
Madklubben lander overskud på 35 mio. kr. – hvorfor fungerer konceptet så godt?
Madklubben har pt. hele 42 restauranter fordelt over København, Frederiksberg, Odense, Esbjerg og Aarhus. Og flere er på vej. Deli News dykker ned i, hvorfor konceptet er så stor en succes. Af redaktionen Mens mange andre i branchen har det svært, flyver...