Takeaway boomer i Danmark

januar 10, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Arkivfoto

Af redaktionen

En ny undersøgelse fra HORESTA viser, at danskernes forbrug af takeaway er steget fra 42,7 millioner bestillinger i 2019 til 76,2 millioner i 2022.

Det repræsenterer dermed en vækst på hele 78,6 procent.

Undersøgelsen er baseret på stikprøver blandt 15.558 personer og er foretaget af Kantar Gallup for HORESTA. Den bliver gennemført én gang om året.

 

Prioriterer privatlivet

Ifølge adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss, kan stigningen være et resultat af, at flere prioriterer tiden sammen med familien.

”Derfor sparer man tiden i køkkenet. Samtidig er tendensen positiv for restaurantbranchen, der har fået nye muligheder for at servicere forbrugerne,” siger hun ifølge HORESTA.dk.

 

Corona booster takeaway

Pia E. Voss uddyber:

“Undersøgelsen viser, at danskerne virkelig har taget takeaway til sig. Det er en tydeligt afledt effekt af coronatiden, som på flere områder også var en brydningstid for, hvordan vi indretter vores privat- og arbejdsliv. For vores medlemmer betyder det et større omsætningspotentiale, hvilket er meget positivt efter en udfordrende årrække, som stadig trækker tråde ind i 2024.”

Related Articles

Takeaway er mere populært end nogensinde

Takeaway er mere populært end nogensinde

Danskerne har aldrig købt mere takeaway – og efterspurgt mere sundt takeaway - end de gør nu. Samtidig er de traditionelle burgere blevet mindre sunde. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DTU Fødevareinstituttet.   Af redaktionen Samlet set køber en...

Østjysk pizzakæde lukker

Østjysk pizzakæde lukker

Efter store økonomiske udfordringer har ejeren af den østjyske kæde Ild.Pizza valgt at lade selskabet bag gå konkurs. Af redaktionen De 12 pizzabarer i Ild.Pizza lukker. Det skriver Finans.dk Stifter og ejer Anders Grønborg bekræfter, at kæden er konkursramt. ”Jeg kan...

AI skal guide Ubers nye leveringsrobotter

AI skal guide Ubers nye leveringsrobotter

Uber Eats er gået all in på madmarkedet med en ny generation af leveringsmetoder. Det begyndte i USA og nu kommer en ny effektiv metode til Tokyo. Europa kan blive næste skridt. Af redaktionen Uber Eats sætter automatiske robotter til at levere mad i dele af Tokyo fra...