Vækst: Grød er cool

januar 17, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: GRØD

Kæden GRØD vokser og har nu også åbnet i Norge. Deli News har talt med virksomhedens Chief Marketing Officer om et decideret grød-community. Og selvfølgelig den lækre spise – grød behøver nemlig ikke være hverken alt for sødt eller kedelig fattigmandskost. Eller bare morgenmad. Det kan også være salte grødretter som risotto, daal eller congee og meget andet. Og folket elsker det.

 

Af Ebbe Fischer

Med nu ti butikker, en webshop samt flere kogebøger og med produkter i store kæder som bl.a. 7-Eleven, Føtex og Kvickly er danske GRØD lidt af et væksteventyr.

At man har store ambitioner lægger virksomhedens Chief Marketing Officer, Alberte Hall, som Deli News har sat stævne, ikke skjul på.

”Vi har lagt en lang vækstplan, og vi ser nærmest ingen begrænsninger ift. lande, vi kan sprede os til. I første omgang kigger vi på lande med stærke traditioner for grød – f.eks. Holland og England omkring London,” siger hun.

Men som allerførste land uden for Danmark er det alligevel blevet til broderlandet Norge, hvor GRØD netop har åbnet en afdeling.

 

Er grød cool?

”Jeg synes man kan sige, at der er en bølge af noget coolness over grød, fordi det er noget autentisk og ikke for pussenusset. Men coolness har i dag også noget at gøre med at have overskud til at være inkluderende, og vi har en række communities, som vi dyrker meget, og som er blevet meget populære med grøden som omdrejningspunkt.

Det mest kendte community er, at vi løber i samlet flok. Vores løbeklub er stukket helt af – med over 6.000 i klubben er det en af Københavns største. Det vil vi gerne lave mere af fremadrettet med f.eks. cykelklub og strikkeklub, for der er er noget ved at mødes over grøden. Og folk synes jo bare, det er fedt med et fællesskab, så hvis man mangler et sted at komme hen og dele interesser, kan man komme hos os. Vi har mange skæve typer, der kommer hver dag. I december kom de f.eks. med nissehuer. Vi har plads til alle,” siger Alberte Hall.

 

Hvad er det ellers for et madunivers, I tilbyder?

”Vi har f.eks. den grød, som jeg vil kalde vores ’Big Mac’. Den hedder Havregrød 1. Det er den eneste grød, der har et navn, fordi den stammer fra dengang Lasse (ejer og CEO Lasse Skjønning Andersen, red.) startede GRØD. Vi laver havregrød på en anden måde, end folk er vant til. Vi laver den nemlig med steamet havremælk, så den bliver mere cremet. Desuden har vi nogle specielle havregryn, der er meget grovere end de gryn, du køber i supermarkedet. De smager af mere og har mere bid. Det er folk vilde med.”

 

Hvorfor bliver Norge jeres første land uden for Danmarks grænser?

”Vi har i lang tid gerne vil åbne i Norge. Nu sker det, fordi vi har indgået en aftale og har fået lokaler i Oslo og en General Manager, der skal styre det. I Norge har de en meget stærk grødkultur – også stærkere end i Danmark.”

 

Hvad er jeres forudsætninger i øvrigt for at gå ud på den vækstrejse?

”Vi har et godt købmandskab og en jordnær ærlighed. Vi vækster ikke med hjælp fra en eller anden kendt kapitalfond. Økonomien skal holde, og det skal være stabilt.”

 

Hvem er jeres konkurrenter?

”Vi har egentlig et hjørne af markedet for os selv. Men samtidig har vi jo en del konkurrenter i gadebilledet. På Nørrebro konkurrerer vores aftensmad bl.a. med shawarma, men vi har en del strenge at spille på. På sin vis er vi en casual dining om aftenen, og om morgenen kan man så konkurrere med en morgenmadsplatte,” forklarer Alberte Hall.

 

’Grødnørderi’ fra virksomhedens eget website

”Vi har en helt stor kærlighed til grød – og er overbevist om at når det serveres rigtigt, lavet med den perfekte konsistens og rigtige toppings, så er det de færreste der vil bevare det traume som mange har fra deres barndom. Når den er lavet godt, så smager det fantastisk, med alle de vigtige smagselementer som f.eks. syrlige frugter, sød karamelsauce, sprød knasende granola og en tilpas saltet base. Vi er ekstremt nørdede omkring de retter vi serverer i vores restauranter, men har du lyst til at lave den perfekte portion derhjemme, så har vi også lagt en del af vores opskrifter ud, hvor du kan finde udvalgte retter fra vores kogebog, samt de vigtige klassikere som risengrød, rødgrød med fløde, risotto med svampe, dahl, øllebrød osv. Velbekomme!”

 

Related Articles

Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre

Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre

Det københavnske madkoncept Poke & Sons udvider porteføljen af restauranter, og de har nøje udvalgt fem shoppingcentre som ramme for de nye åbninger. Shoppingcentre giver lokal forankring og adgang til et købestærkt publikum, lyder det.   Af redaktionen...

Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører

Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører

Food Organisation of Denmark (FOOD) har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter. Stjernekok bakker op.   Af redaktionen Det innovative program skal støtte unge madentreprenører i Danmark og hjælpe dem med...

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller. Af Ebbe Fischer Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et...