februar 21, 2024
PROFIL: Jesper Zeihlund har en lang historik som specialist med fokus på lokale fødevarer, og han driver i dag Local Food Mind og arbejder med erhvervsudvikling og uddannelse med fokus på det lokale niveau. Vi har talt med ham om et lovende område.
Af Ebbe Fischer
Hans forældre ville have, at han skulle være ingeniør.
Men det var i madkundskab, de gode karakterer kom.
Og Jesper Zeihlund havde da også som barn været på bondegårdsferie hver sommer, og han elskede at beskæftige sig med gode råvarer. En passion, der næsten gjorde ham til bondemand.
”Jeg var ved at få en elevplads som landmand, men da jeg har høfeber, viste det sig at være en dårlig kombination, og så kom jeg i kokkelære i stedet,” siger han.
Jesper Zeihlund tilføjer med et smil:
”Men så fandt jeg ud af, at tjenerne løb med alle drikkepengene. Og så gik jeg den vej.”
Restaurantchef som 23-årig
Som ganske ung gik turen også ud på et krydstogtskib, hvor Jesper Zeihlund arbejdede som tjener. Det gjorde han mange steder i sine tidlige tyvere.
Da han kom tilbage i Danmark, begyndte han som tjener på Store Kro i Fredensborg.
”Der blev jeg restaurantchef som kun 23-årig,” fortæller han.
”Men det var svært at være chef for folk, der var meget ældre end mig. Så turen gik tilbage til Næstved, min fødeby, hvor jeg begyndte på Hotel Vinhuset. Det er lidt af en pendant til Postgården i Matador,” siger Jesper Zeihlund, som også har arbejdet som ung restaurantchef på et stort københavnsk advokatkontor.
Om bord i oplevelsesøkonomien
Omkring start 00’erne begynder man at tale om oplevelsesøkonomien, og her kom Jesper Zeihlund tidligt i kontakt med professor Jon Sundbo fra Roskilde Universitet.
”Alt det de skrev om i teori, gjorde jeg i praksis, og på et tidspunkt kom de med i et stort erhvervsudviklingsprojekt. Det hjalp jeg dem med, og det gav nogle fede synergier mellem akademikere og praktikere,” siger Jesper Zeihlund.
På sporet af det lokale guld
Nu spoler vi et par år frem. I 2015 bliver Jesper Zeihlund – som følge af den viden, han har opbygget – først ansat, siden ansvarlig leder for Nordisk Center for Lokale Fødevarer (NCLF).
En titel, han havde i fem år og som gav ham en stemme på et voksende marked.
”Det handlede oprindeligt om erhvervsuddannelse med fokus på fødevarer til Odsherred Kommune, og mange ting i lokalsamfundet blev løftet. Men også mange andre ville have NCLF til at hjælpe, så vi løsrev os fra kommunen og ændrede navn til Nationalt Center for Lokale Fødevarer,” siger Jesper Zeihlund og uddyber:
”Det gik godt nogle år, men så kom coronaen og tog livet af os. Jeg fik overdraget aktiverne, fordi jeg var kommet med meget. Og så byggede vi videre på det ved at lave Local Food Mind, som jeg driver i dag. Vi arbejder med at få professionaliseret en række processer – med lokale fødevarer i centrum.”
Man kan sige, at Noma opfandt konceptet i slut nullerne, hvad kan I komme med?
”Det er sandt, men det handler jo om fine dining. Og det var ikke til at genkende i hverdagsmaden.
Hele min pointe er, at næsten alle andre arbejder ud fra et turismeperspektiv, og her vil vi gerne brede det ud til, at det ikke bare er en turistfortælling. Det skal også være noget for dem, der BOR lokalt.”
Related Articles
Voksende dansk kæde har udset sig Sverige som næste mål
Efter et stort analysearbejde er Flammen-kæden på vej ind i nabolandet. I første omgang vil man selv eje restauranterne, men franchise er en mulighed, fortæller direktøren til Deli News. Af Ebbe Fischer Menuen består altid af minimum 15 slags kød, mens...
”Vi følger med tiden, men undgår at gå gourmetbagervejen”
Bodenhoff Bageri har haft stor vækst og består nu af 11 filialer i Storkøbenhavn. Christian Bodenhoff ejer kæden, og Deli News har sat ham stævne til en snak om bagerbranchen. Hans fokus er på traditionel kvalitet, mens han lader ’Michelin-bagerne’ have deres segment...
”Jeg laver restauranter til mine gæster – ikke til konkurrenterne”
Manden bag billigrestaurant og ’gamechanger’ Bouillon - serieiværksætter Torben Klitbo - har fået kritik for at presse priserne ned, men for ham er det simpelt: Kunderne skal være glade. Og de er helt med på konceptet. I et interview med Deli News fortæller han hele...