marts 13, 2024
En legende lander i København, når den slovenske restaurant Hiša Franko med stjernekokken Ana Roš i spidsen gæster Tivoli med en særlig menu til lejligheden.
Af redaktionen
Hiša Franko er den første restaurant, der bliver offentliggjort fra pop-up programmet for Det japanske Tårn i 2024. Det skriver migogkbh.dk
Og sikke en start på programmet.
Tivolichef jubler
Den slovenske restaurant Hiša Franko og køkkenchef Ana Roš har skabt sig et stort navn, og high end director i Tivoli, Mikkel Ustrup, jubler over aftalen.
”Det her er helt unikt, og vi er meget stolte af at kunne præsentere Hiša Franko i Det japanske Tårn,” siger ifølge migogkbh.dk.
Han tilføjer:
”De senere år har vi kunnet byde en lang række prominente restauranter og kokke ind for at lave pop-up i Det japanske Tårn, og det er ikke mindst takket være deres hårde arbejde og succes, at vi nu kan præsentere den hidtidige kulmination på perlerækken af pop-ups.”
Slovensk stil med tre stjerner
Hiša Franko har hele tre Michelinstjerner og skaber komplicerede retter med lokale slovenske råvarer, som bliver løftet gennem avancerede kombinationer.
Menuen i Det japanske Tårn bliver unik for Tivoli.
Aftenmenuen kommer til at koste 2.200 kroner og frokostmenuen 1.700 kroner, ifølge migogkbh.dk.
Autodidakt hemmelighed
Hiša Franko beskæftiger omkring 50 medarbejdere og har også en plads på listen som en af verdens 50 bedste restauranter (nummer 32 i 2023).
“Ana Roš blander et internationalt udsyn med hyperlokale indkøb,” siger William Drew, indholdsdirektør for Worlds 50 Best Restaurants, til NY Times.
Han tilføjer:
”Siden Ana Roš er autodidakt, har hendes retter ikke behov for at følge nogen forudfattede regler, men er designet til at fremvise ingredienserne og specialiteterne fra hendes hjemland med størst mulig effekt.”
Related Articles
”En tjener på Vesterbro skal ikke være den samme som en på Frederiksberg”
Madklubben caster deres folk meget specifikt til det enkelte sted, og medarbejdertilfredshed er afgørende for, at personalet kan møde gæsterne på den helt rigtige måde. Også til gavn for bundlinjen. Det påpeger en af organisationens topfolk. Af Ebbe Fischer...
Madklubben-boss: Det er her, vi skiller os ud
Forretningen vokser hastigt, og man laver store millionoverskud, men Madklubben har ingen planer om udlandet. Fokus er Danmark, hvor man kender spillet. Madklubben er nemlig ikke en normal kæde, men en samling af restauranter under fælles paraply, og hver filial er...
Madklubben lander overskud på 35 mio. kr. – hvorfor fungerer konceptet så godt?
Madklubben har pt. hele 42 restauranter fordelt over København, Frederiksberg, Odense, Esbjerg og Aarhus. Og flere er på vej. Deli News dykker ned i, hvorfor konceptet er så stor en succes. Af redaktionen Mens mange andre i branchen har det svært, flyver...