marts 13, 2024
En legende lander i København, når den slovenske restaurant Hiša Franko med stjernekokken Ana Roš i spidsen gæster Tivoli med en særlig menu til lejligheden.
Af redaktionen
Hiša Franko er den første restaurant, der bliver offentliggjort fra pop-up programmet for Det japanske Tårn i 2024. Det skriver migogkbh.dk
Og sikke en start på programmet.
Tivolichef jubler
Den slovenske restaurant Hiša Franko og køkkenchef Ana Roš har skabt sig et stort navn, og high end director i Tivoli, Mikkel Ustrup, jubler over aftalen.
”Det her er helt unikt, og vi er meget stolte af at kunne præsentere Hiša Franko i Det japanske Tårn,” siger ifølge migogkbh.dk.
Han tilføjer:
”De senere år har vi kunnet byde en lang række prominente restauranter og kokke ind for at lave pop-up i Det japanske Tårn, og det er ikke mindst takket være deres hårde arbejde og succes, at vi nu kan præsentere den hidtidige kulmination på perlerækken af pop-ups.”
Slovensk stil med tre stjerner
Hiša Franko har hele tre Michelinstjerner og skaber komplicerede retter med lokale slovenske råvarer, som bliver løftet gennem avancerede kombinationer.
Menuen i Det japanske Tårn bliver unik for Tivoli.
Aftenmenuen kommer til at koste 2.200 kroner og frokostmenuen 1.700 kroner, ifølge migogkbh.dk.
Autodidakt hemmelighed
Hiša Franko beskæftiger omkring 50 medarbejdere og har også en plads på listen som en af verdens 50 bedste restauranter (nummer 32 i 2023).
“Ana Roš blander et internationalt udsyn med hyperlokale indkøb,” siger William Drew, indholdsdirektør for Worlds 50 Best Restaurants, til NY Times.
Han tilføjer:
”Siden Ana Roš er autodidakt, har hendes retter ikke behov for at følge nogen forudfattede regler, men er designet til at fremvise ingredienserne og specialiteterne fra hendes hjemland med størst mulig effekt.”
Related Articles
Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre
Det københavnske madkoncept Poke & Sons udvider porteføljen af restauranter, og de har nøje udvalgt fem shoppingcentre som ramme for de nye åbninger. Shoppingcentre giver lokal forankring og adgang til et købestærkt publikum, lyder det. Af redaktionen...
Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører
Food Organisation of Denmark (FOOD) har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter. Stjernekok bakker op. Af redaktionen Det innovative program skal støtte unge madentreprenører i Danmark og hjælpe dem med...
Kantine i strategisk satsning på rent mel
Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller. Af Ebbe Fischer Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et...