Sådan landede Europa Kantiner en ordre med Søstrene Grenes nye hovedkontor

marts 25, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Europa Kantiner

Mens mange store kunder efterspørger hele facility management-pakken, kan de lidt mindre kantiner stadig gøre sig gældende, hvor det er sjovt.

 

Af Ebbe Fischer

Direktør for Europa Kantiner, Helle Andersen, har for nylig landet en kontrakt med Søstrene Grene, som er ved at bygge nyt hovedkontor i Aarhus.

”Vi glæder os enormt meget til at gå i drift med den kontrakt, da vi har fælles ambitioner om bæredygtighed og i høj grad også kreativitet, smag, leg og alt det sjove, vi kan få lov til at skabe omkring madoplevelser,” siger hun.

 

Går ind som partner

Helle Andersen forklarer, hvilke faktorer der ellers har været i spil for at lande ordren.

”Det er klart, at ESG er meget på deres dagsorden. Og så er de glade for, at vi ser dem som en samarbejdspartner og ikke bare som en kunde,” siger og uddyber:

”Det handler meget om gennemsigtighed. Vi lægger vores regnskaber frem, og vi fortæller, hvad de betaler for, og hvad de får for deres penge. Vi bruger penge på at udvikle personale, købe de rigtige råvarer og lave de rigtige samarbejder med spændende leverandører.”

 

Mærker kunden efter på tænderne

Ifølge Helle Andersen kan det være en fordel at være en lidt mindre operatør. Så kan man nemlig i højere grad kan gå ind og tilpasse kantinen til stedet – frem for bare at komme med sit store koncept, lyder argumentet.

”Vi går altid ind og lytter efter kundens behov og mærker efter, hvad den specifikke kunde er på udkig efter,” siger Helle Andersen og giver et eksempel:

”Vi driver kantine, café og kafferisteri med vores søsterselskab i et stort kontorbyggeri i Gellerup i Aarhus, hvor vi har arbejdet med inklusion en del år efterhånden. Her har vi forpligtet os til, at en del af vores medarbejdere er borgere på kanten af arbejdsmarkedet, som vi gennem forskellige beskæftigelsesindsatser hjælper i gang. Det er værdifuldt for os på mange plan at arbejde på den måde.”

 

Satser hårdt på økologi

Helle Andersen understreger, at Europa Kantiner ikke arbejder med ’A og B koncepter’.

”Vi har f.eks. økologimærket i alle vores kantiner, og pt. ligger vi samlet på 49,4 procent økologi. Vi har et mål om, at vi i 2025 skal være 60 procent økologiske,” siger Helle Andersen.

”Vores arbejde med bæredygtighed er essentielt for os, og det er vigtigt, at vores fremtidige kunder deler samme vision på det område. De skal kunne læne sig tilbage og vide, at deres kantineleverandør træffer de rigtige bæredygtige valg og har høje ambitioner på det område,” tilføjer hun.

 

Grøn profil behøver ikke være meget dyrere

Oplever I ellers, at man derude har vilje til at betale, hvad en grøn kantine koster?

”Ja, det synes jeg. Jeg vil også sige, at arbejder man klogt med det, er økologi og dyrevelfærd til at komme i nærheden af. Hvis man tænker over mængder på kød, portionsanretninger, og at buffeten skal bestå af færre retter.

Økologi og dyrevelfærd er 1:1 desværre stadig dyrere, men med fokuseret arbejde med madspild, opbygning af menu osv., er det muligt at holde omkostningerne på et fornuftigt niveau.

Og så er det på tide med at opgør med kvalitet vs. kvantitet på de danske frokostborde,” siger Helle Andersen.

Related Articles