Den nye Midtfyns Festival vil ikke have flere end 10.000 gæster

juni 28, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Pressefoto

Midtfyns Festival vokser igen, og man regner med 4.500 gæster i år med udgangspunkt i den gamle festivalplads. Men trods vækst, opmærksomhed og en enorm historie ønsker man også fremover at være en mindre festival, lyder det.

 

Af Ebbe Fischer

Sune Vesterlund Larsen er festivalleder for Midtfyns Festival.

Han er glad for, at festivalen kom i gang igen i 2019, og at man er vokset fra 1.900 gæster dét år til 3.800 sidste år og godt 4.500 i 2024.

Det er dog langt fra de 60.000, som for 30 år siden var på Midtfyns. Og det er fint, siger chefen.

”Vi skal ikke være mere end 8-10.000 som et maks. antal gæster. Vi har hele tiden sagt, at vores størrelse er afhængig af, hvor mange der synes, vi er interessante. Men vi kommer ikke til at købe store bands for at blive større, selvom vi da markedsfører os på sociale medier og i lokalkaviser,” siger han.

 

Artiklen fortsætter længere nede

Historien om en genopstanden klassiker – Midtfyns Festival vokser på ny

Ønsker makspris for billet

Desuden ønsker man også at holde billetpriserne nede, så man undgår at blive en stor kommerciel festival.

”Vi vil fortsat have en makspris for en partoutbillet langt under de 3.000 kr., man ser andre steder.  I år koster partoutbilletten ca. 1.100 kr. – og dem, der var hurtige, fik billetter til en langt lavere pris.”

 

Leverandører spiller med

For at holde priserne lave er man bl.a. afhængig af leverandørerne.

”Vi forsøger at holde ølpriser så lave som muligt, selvom vi oplever stigninger fra vores ølleverandører. Tuborg er pt. vores hovedleverandør, men vi har også Midtfyns Bryghus,” siger Sune Vesterlund Larsen.

 

Hvordan kan I presse priser hos leverandørerne?

“Vi kan gå ind og forhandle, og vi kan skubbe på hvor lang tid kontrakten skal løbe, og hvad de skal have af eksponering etc. Også ved billetsystemer  og mad – det er en forhandling.”

 

Hvad forlanger I ellers af leverandørerne?

“Vores leverandører skal kende vores værdier. Vi inviterer bl.a. udsatte familier, som bliver udvalgt af Røde Kors.

Og leverandørerne skal vide, at når du skriver en mail til os, så svarer vi, når vi kan, for vi er frivillige og har et fast job ved siden af.”

 

Læs her om festivalens dogmer

 

Related Articles

”Hele teltet rystede, og vandet sejlede ned ad væggene”

”Hele teltet rystede, og vandet sejlede ned ad væggene”

FESTIVAL: Tønder aflyser afslutningskoncert – se voldsomt uvejr ramme.   Af redaktionen ”Det var virkelig en voldsom oplevelse at se, at så stort et telt kunne gynge så voldsomt. Der var rigtig mange inde i det telt, som blev meget bekymrede.” Sådan siger Henrik...

Festival klar til skybrud og mudderkaos

Festival klar til skybrud og mudderkaos

Sidste år blev Kalundborg Rock'er ramt af voldsomt vejr og skybrud. I år har de forberedt sig til fingerspidserne.   Af redaktionen Kalundborg Rock'er har eksisteret siden år 2000 ved Gisseløre og har over 20.000 deltagere over tre dage midt i august. De er med...

Sådan tager du imod betaling offline

Sådan tager du imod betaling offline

Nettet er nede! Og kunden trommer utålmodigt med sit Dankort på disken, mens tre andre står rastløse i køen. Indtil de bare smutter ud af døren igen. Læs her, hvordan man sikrer sig, at betalingen kører uanset nettets status.   Af redaktionen Dankort spiller en vigtig...