juli 11, 2024
De er lidt svære at fange, og ’familien Tyskland’ synes typisk danske restauranter er dyre. De kan endda finde på at bestille fire gange børneret. Men omtrent halvdelen af dem betaler godt, lyder det fra vestkysten, hvor det vrimler med tyskere.
Af Ebbe Fischer
Køkkenchef fra Nymindegab Kro, Kim Hymøller, fortæller her om sine erfaringer med tyske turisters adfærd.
Et publikum, der generelt er respektfulde og ordentlige, men som kan være påholdende i det dyre nord.
Hvor kommer jeres gæster fra?
”Kun omkring to procent er lokale, og 60-70 procent er danske. Resten er udenlandske og omkring 15 procent er tyskere.”
Vil tyskerne betale, hvad det koster?
”Nogle vil. Andre kan finde på at komme ind, og når de ser prisen, så skal de bare have fire gange børneret og en sodavand til.
Men vi har også dem, der får fem eller 12 retter – det er måske halvdelen af de tyskere, der kommer.”
Taler du med andre restauratører om, hvordan man kan tiltrække tyskerne?
”Ja. Man taler helt klart med andre om ‘hvor mange tyskere har I efterhånden?’ Nogle rammer dem helt klart bedre end andre. Og så er det jo interessant at høre, hvad de gør for at ramme dem så godt. Her er vi gode til at hjælpe hinanden på vestkysten,” siger Kim Hymøller og uddyber:
”Når man skal ramme tyskerne, skal man ramme hele familien, de har bare oftere børn med ud at spise. Det handler nok lidt om at holde det på et plan, hvor de forstår hvad råvarerne er – det skal ikke være for fancy, men til den brede befolkning. ‘Familien Tyskland’ vil bare gerne have et lækkert måltid, der ikke koster for meget.”
Hvordan markedsfører man sig til det store tyske publikum?
”Man arbejder bl.a. med flyers i sommerhusene, så de ved, hvad der findes i lokalområdet. Men det kan være lidt svært at ramme dem,” siger Kim Hymøller og tilføjer, at fødevarenetværket ’Vesterhavskøkkenet’ driver nogle turistkontorer i Tyskland.
“De laver meget branding rettet mod tyskerne – de laver opslag og skriver om lokale producenter og restauranter på de forskellige turistsites,” fortæller han.
Læs mere om business ved Vesterhavet:
Related Articles
Scandic-direktør: Sådan åbner vi os ud mod byerne
Et hotel er ikke længere bare et hotel - mange ønsker i langt højere grad at være en del af byen. Det kan nemlig ses på bundlinjen. Deli News har talt med en ansvarlig om kædens tilgang. Af Ebbe Fischer F&B direktør i Scandic, Karsten Felvang Nielsen, fortæller...
Scandic outsourcer restauranter og caféer
Espresso House og Capa er blandt de nye partnere, og fremover vil vi se flere hoteller outsource sine caféer og restauranter, lyder det fra en ekspert. Af Ebbe Fischer Scandic driver stadig de fleste restauranter og caféer selv, men en række er nu outsourcet til nøje...
Tivoli laver bedste sommerresultat nogensinde og melder ud om stor ombygning
Forlystelsesparkerne buldrer derudaf. Først meldte Fårup Sommerland og Djurs Sommerland om markant fremgang henover feriesæsonen, og nu er det Tivolis tur. Rekordinvesteringer i gang. Af redaktionen Målt på bundlinjen har Tivoli haft sin bedste sommer nogensinde. Det...