juli 16, 2024

Køkkenchef Casper Rosendahl. Foto: Arnbjerg Pavillonen
Arnbjerg Pavillonen i hjertet af Arnbjergparken i Varde har fire forretningsben og et stærkt fokus på at få mest muligt ud af leverandørerne.
Af Ebbe Fischer
Værelserne, restauranten, events og selskaberne.
De elementer udgør de fire forretningsben for Arnbjerg Pavillonen i Varde.
Det fortæller Casper Rosendahl, som er direktør og køkkenchef på stedet.
”Vi kæmper lidt med at fylde vores værelser, men restauranten klarer sig godt. I år har vi kun haft syv dage, hvor der ikke har været fuldt hus,” siger han.
Sæsonplanlægning er afgørende
Arnbjerg Pavillonen prioriterer lokale råvarer højt, understreger direktøren.
“Når vi kan få ærter fra naboen, så henter vi dem der. Vores menu ændres op til 12 gange om året for at holde den tæt på sæsonen,” siger Casper Rosendahl og uddyber:
“Vi planlægger ekstremt meget. For eksempel køber vi en palle hvide asparges og sylter dem, så vi har til resten af året. Det samme gør vi med agurker fra den lokale leverandør. Det kræver en del arbejde og lagerplads, men det er det værd.”
Hvordan arbejder I med jeres leverandører?
“Vi besøger alle vores leverandører mindst to gange om året. Det handler om at opretholde et tæt samarbejde og stærkt lokalt bånd. I vores del af Jylland stoler vi på hinanden, og det tætte samarbejde sikrer, at vi altid får de bedste råvarer,” forklarer Casper Rosendahl.
Bæredygtighed koster
Hvordan influerer jeres grønne fokus på prisen?
“Det er lidt dyrere at vælge lokale og bæredygtige råvarer, men kvaliteten er det hele værd. Vi ved, at vi ligger i den dyre ende, men vores gæster værdsætter den høje kvalitet, de får hos os.”
Giver I overskud?
“Vi har haft et år med overskud og et uden på driften. Det tager tid at overbevise folk om, at en stærk grøn profil er det helt rigtige. Men vores lokale leverandører hjælper os også med at promovere os – mund til mund-metoden er utrolig effektiv. Folk køber fra gårdbutikkerne og kigger derefter forbi os for en frokost,” siger Casper Rosendahl.
Related Articles
Bouillon-bagmand åbner pizzeria med fokus på kvalitet, pris og hastighed
Torben Klitbo har åbnet pizzeriaet Mio på Frederiksberg. Ligesom Bouillon skal Mio være kendt for en rigtig restaurantoplevelse til lave priser. Deli News har talt med entreprenøren om hans visioner, leverandører - og konkrete tilgang til en god forretning. Af Ebbe...
Royla Unibrew præsenterer rekordregnskab
Bryggerikoncernen Royal Unibrew omsatte i 2024 for lidt over 15 milliarder kroner, en stigning på 16 procent fra året før. Af Ebbe Fischer ”I de seneste fire år er vi næsten fordoblet i størrelse, hvilket har gjort os stærkere og mere modstandsdygtige.” Sådan siger...
”Hypen om økologisk og bæredygtig mad er bare større end den reelle efterspørgsel”
Det er vigtigt at tilbyde klimavenlig mad – men slet ikke i de mængder, mange indkøbere tror. Sådan lyder det fra Haci Bayram, som driver 23 caféer og restauranter og nu har skiftet fokus. Især er folk blevet trætte af forarbejdede former for falsk kød. Af Ebbe...