”En tjener på Vesterbro skal ikke være den samme som en på Frederiksberg”

august 1, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Foto: Madklubben

Madklubben caster deres folk meget specifikt til det enkelte sted, og medarbejdertilfredshed er afgørende for, at personalet kan møde gæsterne på den helt rigtige måde. Også til gavn for bundlinjen. Det påpeger en af organisationens topfolk.

 

Af Ebbe Fischer

”Skønne mennesker er altafgørende.”

Så klar er Kristoffer Gleberg, COO i Madklubben. Han er ikke i tvivl om, hvor vigtigt hans personale er.

Ikke bare fordi de skal fylde vagterne og være godt tilfredse, nej, de skal være vilde med deres arbejde. Det smitter nemlig og giver gæsterne lyst til at komme igen, lyder analysen.

 

Væk fra den belærende tjener

Og Kristoffer Gleberg tilskriver i høj grad Madklubbens millionoverskud, at man er lykkedes på området.

”Når folk har været på en af vores restauranter, hører vi dem ofte sige: Hold op hvor har I nogle søde mennesker ansat,” siger han og tilføjer:

”Madklubben er fra begyndelsen i 2007 helt bevidst gået modsat den lidt belærende tjener, som man kan møde nogle steder. Konceptet er, at man betjenes af nogle søde mennesker i øjenhøjde, og så må de meget gerne vide noget om vin og mad.”

 

Hvordan sikrer I jer, at betjeningen er en god oplevelse?

”Restaurantchefen caster personalet, det er deres ansvar. Det er individuelt bestemt, og en tjener på Vesterbro skal ikke være den samme som en på Frederiksberg,” siger Kristoffer Gleberg.

I castingen er det gode smil og de levende øjne imidlertid altid et plus.

”Det er klart en af prioriteterne, at de har det rigtige glimt i øjet og den rigtige attitude. De må aldrig være bare lidt arrogante på vores restauranter, for her skal alle slags gæster føle sig veltilpasse og velkomne. Du skal have en fornemmelse af: Ej hvor er vi glade for, at du kommer.”

 

Afgørende HR-afdeling

For at det skal lykkes er medarbejdertilfredshed vigtigt, påpeger Kristoffer Gleberg.

”Og det er vi ekstremt fokuserede på. Både i form af jævnlige målinger, men også i form af en række tiltag, der tæller alt fra forskellige uddannelser til masser af sociale aktiviteter på tværs af organisationen. Hvis du trives, så har du også overskud, og det fornemmer gæsten med det samme,” siger han.

 

Har I en manual for, hvordan gæsterne skal modtages?

”Vi investerer massivt i ledertræning, og det er nok også en af de steder, hvor vi skiller os lidt ud, men vi har ikke en detaljeret fremgangsmåde. Vi har nogle overordnede rammer og et overordnet værdisæt, men vejen til Rom kan du gå ad mange forskellige veje. Vi kan ikke sætte det på formel – det er meget lokalt drevet.”

 

Hvordan forholder I jer ellers til ESG-området?

”For alle store virksomheder er det et utroligt vigtigt punkt, og vi vil lave konkrete nedslag på bæredygtighedsområdet.

Vi har dog især fokus på ’s’ (social) via vores medarbejdere – trivsel, workshops osv. Hvordan får vi taget de rette beslutninger? Også ift. pension, sundhedsforsikring etc.

Desuden kigger vi på en række løsninger for at mindske vores påvirkning af miljøet. Hvordan kan vi affaldssortere bedst muligt? Vi kan også blive skarpere på madspild og øge brug af råvarer,” siger Kristoffer Gleberg og uddyber:

”Vi har diverse indsatser i gang på de områder, og vi kan systematisere fokus på det konkrete klimaaftryk. Vi ser mere og mere teknologi, der gør det relativt enkelt, og når vi kobler det op på menustyringssystemer, bliver det drevet meget decentralt. Der er vi ikke helt endnu, men det kommer.”

 

Læs mere på Deli:

Madklubben-boss: Det er her, vi skiller os ud

Related Articles

Digital bager-take away hitter

Digital bager-take away hitter

Stor kæde melder, at deres udbringning bare vokser. Her er det afgørende at være til stede på de sociale medier, lyder det.   Af Ebbe Fischer ”Der er ingen tvivl om, at hele loyalitetsprogrammet, som man har i lommen på mobiltelefonen, er vigtigt. Her ser vi...

Madklubben-boss: Det er her, vi skiller os ud

Madklubben-boss: Det er her, vi skiller os ud

Forretningen vokser hastigt, og man laver store millionoverskud, men Madklubben har ingen planer om udlandet. Fokus er Danmark, hvor man kender spillet. Madklubben er nemlig ikke en normal kæde, men en samling af restauranter under fælles paraply, og hver filial er...