august 16, 2024
Selvom branchen har set en pæn vækst i omsætningen i første del af 2024, bremser stigende priser fremgangen. Og svær rekruttering vanskeliggør også mere vækst.
Af redaktionen
Hotel- og restaurantbranchen har været igennem nogle udfordrende år siden 2019, og når man kigger på resultaterne for første kvartal 2024 står det klart, at de stigende priser stadig er en stor væksthæmmer.
Samtidig begrænser manglen på kvalificeret arbejdskraft virksomhedernes mulighed for at øge omsætningen. Sådan lyder en analyse fra HORESTA.
Inflation har givet problemer
Omsætningen for første kvartal af 2024 lå i restaurantbranchen på 13 mia. kr., hvilket er en stigning på 1,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Imens omsatte hotelbranchen for 3,6 mia. kr., som svarer til stigning på 3,2 procent i forhold til 2023.
Her er det dog vigtigt at huske, ifølge HORESTA, at inflationen har medført nogle kraftige prisstigninger, som hæmmer væksten hos mange virksomheder.
Siden 2019 er fødevarepriserne steget med hele 23 procent, mens elregningerne er blevet 34 procent højere. Huslejepriser er samtidig steget med næsten ni procent.
Derfor er fremgangen ikke nødvendigvis nok til, at branchen kan se tilbage på et første kvartal med sorte tal på bundlinjen. For eksempel er huslejen i gennemsnit steget med 2,3 procent siden første kvartal i 2023.
Må sige nej til ordrer
Sammenlignet med 2019 oplever restaurantbranchen en omsætningsvækst på 29 procent, mens væksten i hotelbranchen sniger sig op på 20 procent.
Ifølge Pia E. Voss, adm. direktør i HORESTA, betyder manglen på arbejdskraft, at man må sige nej til ordrer.
”Tallene fortæller jo, at selvom det umiddelbart ser ud til at gå rigtig godt for branchen, er der stadig nogle udfordringer, som virksomhederne kæmper med til hverdag. Inflationen har medført nogle voldsomme prisstigninger på de råvarer, som branchen er allermest afhængige af. Samtidig har branchen haft, og har stadig, en stor udfordring i forhold til at skaffe tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft. Det betyder, at nogle restauranter må sige nej til ordrer og dermed gå glip af mere omsætning. Det tilsammen kan for nogle virksomheder være en for stor barriere,” siger hun.
Kilde: HORESTA
Related Articles
Flere tomme borde på trods af bookinger – livstilsekspert råber op og foreslår depositum
Problemet er vokset efter corona, og nu skal det stemples som rigtig dårlig stil ikke at møde op til et booket bord, mener en specialist i adfærd. Og så kan man jo overveje et depositum, men det skal kommunikeres forsigtigt, lyder det. Af redaktionen Mange i branchen...
”Jeg har aldrig oplevet så mange gode forretninger være til salg som nu”
Hvordan ser det ud på ejendomsmarkedet for restauranter, caféer og barer? Det ser godt ud, hvis man er køber, lyder det fra en specialiseret mægler. Og corona er en vigtig årsag. Af Ebbe Fischer Camilla R. Kornerup-Bang er erhvervsmægler og ejer af Kornerup-Bang...
HORESTA i hårdt angreb på bankerne – pantebreve er en mulighed
Viceadm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, kritiserer bankernes tilbageholdenhed med lån til hotel- og restauranterhvervet, trods stigende udlån til andre erhverv. Deli News har tidligere beskrevet, hvordan flere tyer til pantebreve. Af redaktionen / ef...