august 21, 2024

Arkivfoto
De, der sætter morgendagens trend, vil have danske råvarer med et etnisk præg, lyder det fra en specialist. Og så trækker restauranterne i retning af, at det ikke længere skal være så snobbet.
Af Ebbe Fischer
”Samsøkartofler er fint, men det er ikke nok for firstmoverne. Der er behov for at få mere lokal etnicitet og krydderi ind i det lokale køkken.”
Mere ‘lokal etnicitet’
Specialisten uddyber: ”Man vil gerne have andre smage og andre krydderier i maden, men det skal helst være produceret i Danmark Alt det her med at skibe fødevare rundt; at vi altid skal have adgang til alt, det er på retur. Det ønsker firstmoverne ikke. Hvorfor skal en avokado igennem en lang rejse? Så vil man hellere finde en anden opskrift til sine tacos.”
Kirsten Østergaard Poulsen identificerer, at vi har set en adfærd gående på: ’Vi kan købe alt!’ Men den adfærd er angiveligt på retur.
”Du kan stadig få mangoer året rundt og jordbær uden for sæson. Men rettigheden til eksotisk mad falder væk. Firstmoverne fortæller mig, at ham der producerer avokadoen ikke selv har råd til at købe den. Så vil de hellere spise rigtigt og ikke mindst støtte de lokale ildsjæle. Det ser firstmoverne som de rigtige værdier.”
Restauranter trækker trend
Kirsten Østergaard Poulsen peger på en relateret tendens – at det ikke længere skal være så fint, når det kommer til madoplevelser.
”Vi ser f.eks. stjernekokke lave burgere,” påpeger hun og uddyber:
”Strømningerne er, at det ikke skal være så snobbet og fint, som vi har set før. Maden skal bevare sin grundsubstans, men firtsmoverne gider ikke snakke så meget mere om mad, for det vidner om egoisme og grådighed. Det har vi set igennem nogle år nu. Restauranterne trækker udviklingen, mens mange andre begynder at komme med. Overdrevet fokus på snobberi bliver opløst,” siger Kirsten Østergaard Poulsen.
Related Articles
Hansens is
Hos Hansens er vi ikke blot ismagere – vi er is-eksperter gennem fire generationer. Vi er en familie, der er stolte af vores arv, og vores passion for is afspejles i hver eneste is, vi laver.
”Vi satser på genbrug i stedet for forbrug”
Arkitekturen i de ni ombyggede lader er vigtig for BaneGaaarden i Københavns Sydavn, og genbrugsmaterialer er en hjørnesten for at sætte scenen. Chefen for konceptet, Carl Johan Paulsen, dykker her ned i historien bag kulturperlen. Af Ebbe Fischer ”Banegaarden...
Sådan driver hypede BaneGaarden forretning
Lige ved Lokomotivværkstedet, tæt på Fisketorvet i København, ligger et særligt koncept med 10 streetfoodboder og foodtrucks. Og meget andet i et stort kulturelt miks. Af Ebbe Fischer Hvad er kriterierne for jeres foodtrucks? ”Det vigtigste er, at de, der kommer,...