Foodtech-virksomhed får syv mio. kr. til at nedsætte CO2-forbrug i køkkener

september 3, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Arkivfoto

Dataplatformen FoodOps vækstmål er 3.000 køkkener i porteføljen ved udgangen af 2027, og man har fået en kapitalindsprøjtning fra The Footprint Firm til bl.a. at gå ind på det svenske marked.

 

Af redaktionen

Investeringen, der blev kendt i april og er en del af en trend på feltet, skal især bruges til at kapre kunder på det svenske marked. Sådan lyder det fra direktør og medstifter af FoodOp, Nichlas Saul.

”Investeringen gør, at vi kan reducere CO2-aftrykket og det administrative arbejde i Danmark såvel som udlandet,” siger han i en pressemeddelelse.

 

Reducerer CO2-udslip

FoodOps dataplatform giver ansatte i kantiner og andre storkøkkener en effektiv måde at tilrettelægge indkøb og menuplanlægning på, så de derved undgår madspild og indkøb af klimatunge råvarer.

FoodOp har, ifølge egne beregninger, foreløbigt reduceret mere end 1 million kilo CO2 hos kunder i kantiner, hoteller og offentlige køkkener. Det er sket via en kraftig reduktion af madspild og hjælp til indkøb af mere bæredygtige råvarer.

En række kantiner, hoteller og konferencecentre har fået øje på værdien i FoodOps platform – og nu også The Footprint Firm, som over de kommende år vil hjælpe med at udbrede den danske platform internationalt.

 

Ambitiøse mål

Det fælles mål er, at dataplatformen skal være i 3.000 professionelle køkkener ved udgangen af 2027, svarende til en samlet årlig reduktion på 450.000 tons CO2 for FoodOps kunder.

Nichlas Saul giver et eksempel:

”På Alfa Lavals danske kontorer har vi reduceret CO2-aftrykket med 23 procent svarende til 38 tons CO2 om året. Og sparet flere hundrede tusinde kroner. Reduktionen skyldes dels en madspildsreduktion på 45 procent svarende til 16 ton mindre CO2 årligt og 15 procent mindre CO2 fra menuerne, svarende til 22 tons mindre CO2 årligt. Størstedelen af den miljømæssige impact kommer altså af, at de grønne retter er blevet mere populære.”

 

Related Articles

Fastfood-kæde planter 60.000 træer i nye danske folkeskove

Fastfood-kæde planter 60.000 træer i nye danske folkeskove

Sunset Boulevard løfter ESG-indsatsen ved at udskifte legetøj med træer.   Af redaktionen Tilbage i oktober 2020 erstattede Sunset Boulevard legetøj i børnemenuerne med plantning af træer i danske folkeskove. Det har nu givet et udbytte på ca. 400.000 færre...

Ny brancheorganisation vil rydde op i ’lokale fødevarer’

Ny brancheorganisation vil rydde op i ’lokale fødevarer’

Mange af de ’danske’ varer, vi som forbrugere kan købe, er ikke danske. De bliver forarbejdet i udlandet, eller råvarer fragtes til Danmark og pakkes her i landet. Sådan lyder det fra manden bag ny organisation.   Af redaktionen ”Der kommer et dansk flag på...

Brøndby Kommunes køkkener laver mad til både guld og sølv

Brøndby Kommunes køkkener laver mad til både guld og sølv

De fleste af Brøndby Kommunes offentlige køkkener har opnået sølv inden for Det Økologiske Spisemærke, og nu vil man højere op. Børnehuset Lindelund har allerede fået guld.   Af redaktionen ALLE Brøndby Kommunes køkkener og kantiner skal have opnået mindst sølv i...