september 18, 2024
Takeaway-bageri bliver mere og mere populært – særligt til festlige lejligheder som fødselsdage, hvor den traditionelle kagemand i dag er et stort takeaway-hit, lyder det.
Af Ebbe Fischer
”De senere år har det digitale taget meget over, og både app og hjemmeside er en vigtig del af forretningen. Her sakl der være styr på bestillingerne, for vores udbringning vokser voldsomt.”
Sådan lyder det fra Christian Bodenhoff, medejer og direktør i Bodenhoff Bageri, som har 11 filialer i Storkøbenhavn.
Svarer til mindst en ekstra butik
For Bodenhoff svarer onlinesalget til en ekstra butik eller mere.
”Rent volumenmæssigt svarer det til en ekstra butik – men faktisk er 15 procent af vores omsætning i dag udbringning,” siger Christian Bodenhoff.
Vurderer du, at udbringning er et udtryk for mersalg – eller er det kunder, som alligevel ville have hentet varerne?
”Det er umuligt at sætte præcise tal på, men min vurdering er, at det i hvert fald er 50 procents ekstra salg. Men det er jo svært at måle, om kunden ellers ville komme i butikken, vi kan bare se, at vi har en enorm vækst på takeaway de sidste år – vi taler 30-40 procent årligt, og det vækster konstant. Man kan så vælge at hente selv eller få det leveret, og over 80 procent vælger at få det leveret.”
Takeaway er typisk til fest
Det takeaway-bestillinger, Bodenhoff-kæden får, er typisk til festlige lejligheder.
”Det er meget til fødselsdage og andre festkager. Dvs. lagkager, specialkager, dåbskager osv. Hele den del stiger voldsomt. Og så leverer vi mange kagemænd – det eksploderer, selvom du kan få det i supermarked for en tredjedel af prisen. Det handler nok om, at folk gerne vil betale for bedre kvalitet.”
Hvordan leverer I produkterne?
”Vi samarbejder med Wolt og har en leveringsaftale. Vi har et særskilt hold, der tager sig af denne del. Hele vores onlinedel er baseret på, at vi kan levere korrekt. Det skal jo køre, f.eks. er det vigtigt, at ordren rammer den rigtige butik. Kunden kan så bestille indtil kl. 24 om natten – helt tæt på, at det bliver produceret. Som udgangspunkt skal vi kunne levere alt,” forklarer direktøren.
Læs hele historien om Bodenhoff Bageri:
Related Articles
Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre
Det københavnske madkoncept Poke & Sons udvider porteføljen af restauranter, og de har nøje udvalgt fem shoppingcentre som ramme for de nye åbninger. Shoppingcentre giver lokal forankring og adgang til et købestærkt publikum, lyder det. Af redaktionen...
Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører
Food Organisation of Denmark (FOOD) har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter. Stjernekok bakker op. Af redaktionen Det innovative program skal støtte unge madentreprenører i Danmark og hjælpe dem med...
Kantine i strategisk satsning på rent mel
Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller. Af Ebbe Fischer Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et...