Bagerkæde: Det digitale niveau eksploderer – nu udgør det 15 procent af omsætningen

september 18, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Bodenhoff Bageri

Takeaway-bageri bliver mere og mere populært – særligt til festlige lejligheder som fødselsdage, hvor den traditionelle kagemand i dag er et stort takeaway-hit, lyder det.

 

Af Ebbe Fischer 

”De senere år har det digitale taget meget over, og både app og hjemmeside er en vigtig del af forretningen. Her sakl der være styr på bestillingerne, for vores udbringning vokser voldsomt.”

Sådan lyder det fra Christian Bodenhoff, medejer og direktør i Bodenhoff Bageri, som har 11 filialer i Storkøbenhavn.

 

Svarer til mindst en ekstra butik

For Bodenhoff svarer onlinesalget til en ekstra butik eller mere.

”Rent volumenmæssigt svarer det til en ekstra butik – men faktisk er 15 procent af vores omsætning i dag udbringning,” siger Christian Bodenhoff.

Vurderer du, at udbringning er et udtryk for mersalg – eller er det kunder, som alligevel ville have hentet varerne?

”Det er umuligt at sætte præcise tal på, men min vurdering er, at det i hvert fald er 50 procents ekstra salg. Men det er jo svært at måle, om kunden ellers ville komme i butikken, vi kan bare se, at vi har en enorm vækst på takeaway de sidste år – vi taler 30-40 procent årligt, og det vækster konstant. Man kan så vælge at hente selv eller få det leveret, og over 80 procent vælger at få det leveret.”

 

Takeaway er typisk til fest

Det takeaway-bestillinger, Bodenhoff-kæden får, er typisk til festlige lejligheder.

”Det er meget til fødselsdage og andre festkager. Dvs. lagkager, specialkager, dåbskager osv. Hele den del stiger voldsomt. Og så leverer vi mange kagemænd – det eksploderer, selvom du kan få det i supermarked for en tredjedel af prisen. Det handler nok om, at folk gerne vil betale for bedre kvalitet.”

Hvordan leverer I produkterne?

”Vi samarbejder med Wolt og har en leveringsaftale. Vi har et særskilt hold, der tager sig af denne del. Hele vores onlinedel er baseret på, at vi kan levere korrekt. Det skal jo køre, f.eks. er det vigtigt, at ordren rammer den rigtige butik. Kunden kan så bestille indtil kl. 24 om natten – helt tæt på, at det bliver produceret. Som udgangspunkt skal vi kunne levere alt,” forklarer direktøren.

 

Læs hele historien om Bodenhoff Bageri:

”Vi følger med tiden, men undgår at gå gourmetbagervejen”

Related Articles

Digital bager-take away hitter

Digital bager-take away hitter

Stor kæde melder, at deres udbringning bare vokser. Her er det afgørende at være til stede på de sociale medier, lyder det.   Af Ebbe Fischer ”Der er ingen tvivl om, at hele loyalitetsprogrammet, som man har i lommen på mobiltelefonen, er vigtigt. Her ser vi...