september 26, 2024

Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje har i et år arbejdet på systemet FreeTable. Pressefoto
FreeTable er en ny dansk tjeneste til at søge efter ledige borde på Københavns restauranter. Den skal geare restauranterne bedre i kampen mod takeaway, og snart bliver den udbredt til resten af landet. Og siden resten af verden, ifølge planen.
Af redaktionen
”Vi tør allerede godt sige nu, at vi vil vinde hele den globale restaurationsbranche.”
Sådan lyder det fra stifterne af FreeTable, Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje.
Det ønsker, ifølge en pressemeddelelse, at gøre det nemmere for madelskere at finde ledige restaurantborde – og samtidig hjælpe restaurationer med at øge deres belægning.
Artiklen fortsætter længere nede
Skal udbredes til Europa først
I første omgang går FreeTable live i København, men vil omkring årsskiftet åbne i Aarhus, Odense og Aalborg. I 2025 udrulles platformen i øvrige europæiske lande.
”Vi kommer selv fra restaurationsbranchen, og vi elsker den, men vi har også været vidner til, hvordan sektoren har sovet i timen på digitaliseringsområdet,” siger Nicklas Selmer Rathje og uddyber:
“Branchen har ikke været leveringsdygtig i en tidssvarende kundeoplevelse – i modsætning til udbringningsplatforme, som i dén grad har leveret et attraktiv, digitaliseret produkt til forbrugerne. Og det har kostet restaurationer dyrt ift. tab af omsætning, færre spisende gæster og i sidste ende flere lukninger. Hvis kurven skal knækkes, er konkurrenceparametret først og fremmest at gøre det lige så enkelt, hurtigt og overskueligt at spise ude, som det er at bestille mad til døren. Og dét leverer FreeTable.”
Udvalgte restauranter
De to stiftere har bevidst valgt at kuratere (udvælge) platformens restaurantanvisninger. Ifølge Bjarke Just Nielsen er restaurationsscenen ofte drevet af hype omkring de mest populære og velkendte restauranter. Derfor er FreeTable også skabt for at inspirere danskerne til at genopdage og finde små, lokale, alternative spiseperler, ifølge pressemeddelelsen.
“Vi appellerer til, at danskerne begiver sig ud i flere spiseoplevelser, ikke kun på tinderdates eller i weekenden, men også på en regnkold mandag i november. For måske er det lige netop på dé tidspunkter, hvor alt er gråt-i-gråt, at vi har allermest brug for et smagsvenligt oplevelsesboost” siger Bjarke Just Nielsen.
Eneste på markedet
FreeTable er nu den eneste bordreservationsplatform på markedet, og spørger man grundlæggerne, udkommer platformen på et tidspunkt, hvor der er allermest brug for det.
De henviser til, at de vil understøtte restaurationsøkosystemet og skabe gunstigere forhold i en branche, der er under stort økonomisk pres fra udbringnings- og takeawayindustrien.
Related Articles
Her er Jensens Bøfhus’ nye strategi
Jensens Bøfhus har et klart mål: At genopfinde sig selv som Danmarks foretrukne familierestaurant. Og det skal være med fokus på hygge og samspil med gæsterne. Af Ebbe Fischer Jensens Bøfhus er midt i en omstilling med fokus på at imødekomme danskernes...
Mere udeservering på vej i København
Københavns Kommune vil udpege fem gader i det centrale København, hvor der skal være mere udeservering. Af redaktionen For at gøre plads til udeserveringen vil man nedlægge 600 parkeringspladser i centrale områder af byen. Det skriver Horesta. Forsøget er sat i værk...
Voldsom prisstigning på kaffebønner får handel til at styrtdykke
Priserne på kaffebønner er så høje, at kaffehandlere og risterier kun køber det nødvendige. De har ikke råd til større mængder og håber på et prisfald på arabicakaffe sidst på året, lyder det i branchen. Af Ebbe Fischer Prisen kan i fjerde kvartal falde med anslået 30...