“Slå gerne langt større brød op”

oktober 4, 2024

Foto: Kirsten Poulsen

Foto: Kirsten Poulsen

KLUMME: Brød har et stort, uudnyttet potentiale, især når det kommer til bæredygtighed og innovation, lyder det fra en specialist. Men det gælder også om at udfolde de værdier, som brød allerede rummer – f.eks. sundhed, lokal produktion og transparens.

 

‘Krumme’ af Kirsten Poulsen, ejer og fremtidsforsker, Firstmove

Der er en oplagt mulighed for at nytænke brød kategorien ved at integrere nye værdier, som f.eks. grønskab, der allerede præger vores spisevaner. Og dermed udvikle nye typer brød og måder at forbruge det på, som passer ind i den grønne omstilling. Og en mere ansvarlig livsstil.

Brød er ikke længere blot et traditionelt fødevareprodukt, men en kategori, der kan få en central rolle i fremtidens madkultur og transformationen af vores tallerken. Det er et fantastisk afsæt til at gentænke brød radikalt og skabe nye former for og måder at bruge brød på – ikke mindst med tanke på bæredygtighed.

Danmark har allerede markeret sig som verdensmestre inden for brød takket være de bedste bagere. Supermarkedernes bake-off afdelinger appellerer også til et bredt publikum, men det traditionelle hyldebrød halter bagefter. Bortset fra enkelte signaturprodukter som Gillelejehavn og Bagerens Bedste. Men de er stadig stivet af i noget, der ikke er helt naturligt. De mere almindelige bagere mangler signatur og klar identitet gennem værdierne. Men også nytænkning inden for værdibaseret produktion.

Spørgsmålet er: Hvem vil tage føringen på hylderne med helt nye, innovative produkter. Hvem skaber en ny ‘hyldeplads’ eller bringer det friskbagte brød direkte til døren.

FN’s 17 verdensmål har skabt en klar bæredygtighedsagenda, som alle aktører skal forholde sig til. Forbrugerne efterspørger i stigende grad bæredygtige produkter, men mange forlader butikkerne uforløst, da mange produkter stadig ikke lever op til de krav. Det viser, hvor svært det kan være at gennemskue selv simple produkter som brød, når det kommer til bæredygtighed

Konklusion:

Bæredygtighed og innovation er ikke blot moderne begreber – de er nøglen til fremtidig vækst og succes for bagere og konditorer. Ved at integrere disse værdier i din forretning kan du tiltrække en bredere kundebase, differentiere dig fra konkurrenterne og øge din indtjening. Uanset om det handler om at lancere nye, innovative brødprodukter, som er i tråd med nutidens sundhedstrends, eller om at fremme bæredygtige produktionsmetoder, er mulighederne for at skabe vækst og værdi uendelige.

Det er tid til at slå et endnu større brød op – både for dig selv, for dine kunder og for fremtiden.

Related Articles

Portionsanretninger skal få folk til at spise mindre kød i kantinen

Portionsanretninger skal få folk til at spise mindre kød i kantinen

Det kan være svært at få arbejdspladsen til at forbruge mindre kød, men løsningen ligger lige for, lyder det fra kendt kantineaktør.   Af Ebbe Fischer ”En måde at gøre det på er at portionsanrette kød, og så kan man godt få mere, hvis man går op én gang til. Kød...

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller. Af Ebbe Fischer Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et...

Madklubben stormer frem – åbner ny restaurant på Amager

Madklubben stormer frem – åbner ny restaurant på Amager

Den nye filial går under konceptet 'Food Club' og åbner d. 28. oktober 2024 i Reberbanegade - lige ved siden Amagerbro Metrostation.   Af redaktionen Food Club er Madklubbens utraditionelle buffet restaurant, der vil gøre op med tag-selv-bordet som noget lidt...