oktober 16, 2024
Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller.
Af Ebbe Fischer
Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et led i Kokkenes Køkkens overordnede strategi om at fremme bæredygtighed og ansvarlighed i sine kantiner.
Det fortæller Asmus Thorsøe Hamann, divisionschef i Kokkenes Køkken.
Virksomhedens årlige indkøb af mel og korn tæller mere end 100 tons og flyttes nu fra udenlandske producenter til dansk økologisk landbrug.
Hvem er jeres hovedleverandør?
”Det er Dansk Cater. Dem har vi valgt, fordi de er gode til at sparre med os i et partnerskab. At høre på, hvad vi vil, men også fordi de kommer med idéer til, hvor vi skal hen. Vi lukkede f.eks. for indkøb af alle udenlandske æbler for at få brugt alle de danske, når de var i sæson.
Og vi har jo lige lukket for alt andet mel end fra de to danske økologiske møller, Mejnerts Mølle og Aurion, fordi vi synes, det er vigtigt med god kvalitet.
Her får vi nu stenformalet mel, der giver en bedre næringsværdi. Desuden går vi op i traceability – altså sporing af produktet. Hvor kommer det fra?”
Er det en udfordring at skifte mel?
”Ja, for der er jo forskel på stålvalset mel og stenformalet mel, og når man skifter, skal man ind og uddanne køkkenpersonale,” siger Asmus Thorsøe Hamann og uddyber:
”Dvs. man skal ind og have styr på, hvordan man bager med det nye mel. Når vi laver den slags initiativer, følger vi op med support og uddannelse. Det skal håndteres på en speciel måde, og det skal forarbejdes på en særlig måde. Det bager anderledes, og hvis man skal have det bedste resultat, kræver det bare lidt oplæring,” forklarer divisionschefen.
Læs mere om Kokkenes Køkkens grønne strategi her:
Related Articles
Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre
Det københavnske madkoncept Poke & Sons udvider porteføljen af restauranter, og de har nøje udvalgt fem shoppingcentre som ramme for de nye åbninger. Shoppingcentre giver lokal forankring og adgang til et købestærkt publikum, lyder det. Af redaktionen...
Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører
Food Organisation of Denmark (FOOD) har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter. Stjernekok bakker op. Af redaktionen Det innovative program skal støtte unge madentreprenører i Danmark og hjælpe dem med...
Madklubben stormer frem – åbner ny restaurant på Amager
Den nye filial går under konceptet 'Food Club' og åbner d. 28. oktober 2024 i Reberbanegade - lige ved siden Amagerbro Metrostation. Af redaktionen Food Club er Madklubbens utraditionelle buffet restaurant, der vil gøre op med tag-selv-bordet som noget lidt...