Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til unge madentreprenører

oktober 24, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Arkivfoto

Food Organisation of Denmark (FOOD) har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter. Stjernekok bakker op.

 

Af redaktionen

Det innovative program skal støtte unge madentreprenører i Danmark og hjælpe dem med at udvikle deres drømme og karriere i restaurationsbranchen. Det fremgår af en pressemeddelelse.

”Unges ideer og engagement er brændstoffet i Morgendagens Madtalenter, og jeg glæder mig til at se de nye  forretningsideer, der bliver udviklet,” siger Pernille Brems, programansvarlig for arbejdsmarked i Tuborgfondet.

 

En platform for talent

Morgendagens Madtalenter er designet til at imødekomme de udfordringer, som unge madentreprenører står overfor i overgangen fra uddannelse til egen virksomhed.

Mange oplever mangel på støtte, sparring og netværk, hvilket fører til, at flere forlader branchen. Projektet vil skabe en stærk platform, hvor unge talenter kan få adgang til de nødvendige ressourcer og netværk samt den faglige udvikling, der skal til for at realisere deres drømme.

Rasmus Munk – chefkok og medejer af Alchemist – udtaler om programmet:

”De unge madtalenter er fremtidens drivkraft i vores branche, og deres succes afhænger af den støtte, vi giver dem i dag. Morgendagens Madtalenter er et vigtigt skridt i at sikre, at de får de rette værktøjer og det netværk, de har brug for, så de kan realisere deres potentiale og sætte deres præg på gastronomiens fremtid.”

 

Forventede resultater

Projektet forventes at nå 300 unge madentreprenører over tre år og skabe et fundament for, at de kan udvikle sig både professionelt og personligt. De unge vil præsentere 30 nye restaurantkoncepter ved Copenhagen Cooking og Food Festival.

De vil invitere til en række pop-up restauranter med egne koncepter og menuer.

Og derudover vil projektet afholde netværksarrangementer og workshops med etablerede madprofiler og branchefolk.

Projektet vil løbe fra 1. november 2024 til 31. december 2027 og har en målgruppe af unge passionerede madfolk i alderen 20-30 år, der for nyligt har afsluttet deres erhvervsuddannelser og drømmer om at starte egne madkoncepter.

 

Innovationshubs

Programmet vil gennemføre en række aktiviteter, der strækker sig over tre år, herunder workshops, netværksarrangementer, pop-up-restauranter på madfestivaler og mentorordninger.

Et af de centrale elementer i programmet er innovationshubs, hvor deltagerne vil få hands-on erfaring med støtte fra erfarne branchefolk. Gennem disse aktiviteter vil deltagerne få mulighed for at teste deres idéer, udvikle deres færdigheder og opbygge netværk, der kan være afgørende for deres fremtid i branchen.

 

Kilde: FOOD

 

Related Articles

Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre

Københavnsk restaurantkæde åbner i fem DSC-shoppingcentre

Det københavnske madkoncept Poke & Sons udvider porteføljen af restauranter, og de har nøje udvalgt fem shoppingcentre som ramme for de nye åbninger. Shoppingcentre giver lokal forankring og adgang til et købestærkt publikum, lyder det.   Af redaktionen...

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Kantine i strategisk satsning på rent mel

Fra juni 2024 har kantineudbyderen Kokkenes Køkken udelukkende anvendt økologisk mel og korn fra danske producenter. Et tiltag i samarbejde med to danske økologiske møller. Af Ebbe Fischer Beslutningen om at omlægge til 100 procent økologisk dansk mel og korn er et...

Madklubben stormer frem – åbner ny restaurant på Amager

Madklubben stormer frem – åbner ny restaurant på Amager

Den nye filial går under konceptet 'Food Club' og åbner d. 28. oktober 2024 i Reberbanegade - lige ved siden Amagerbro Metrostation.   Af redaktionen Food Club er Madklubbens utraditionelle buffet restaurant, der vil gøre op med tag-selv-bordet som noget lidt...