november 1, 2024
En dansk virksomhed dedikeret til digitalisering af kantinebranchen har med succes afsluttet en såkaldt Serie A-investeringsrunde, ledet af den hollandske venturekapitalfond HenQ. Den nye investering vil blive brugt til at accelerere den internationale ekspansion i Europa og USA.
Af redaktionen / ef
Serie A betegner en virksomheds første betydelige runde af venturekapitalfinansiering, og i sådan en runde har Kanpla altså rejst 8 mio. euro – eller godt 60 mio. kr. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Det globale marked for kantinedrift er vurderet til cirka 285 milliarder euro og er afgørende for daglig trivsel for millioner af medarbejdere og studerende. Branchen står dog over for løbende udfordringer som at reducere madspild, opfylde bæredygtighedsmål inden for ESG og håndtere uregelmæssig kundetilstrømning.
Her kommer Kanplas digitale platform ind i billedet, siden den adresserer disse udfordringer ved at gøre det muligt for kantiner at optimere deres drift og forbedre kundeoplevelsen.
Stor efterspørgsel på fleksibilitet
Mens kun 28 procent af virksomhederne kræver, at medarbejderne arbejder fuld tid fra kontoret, og uddannelsesinstitutioner i stigende grad indfører hybride modeller, har efterspørgslen på fleksibilitet i kantineservicen aldrig været højere.
COO og medstifter, Jonas Gøttler, forklarer:
“Efterhånden som arbejdskulturen har ændret sig, har vi bemærket vigtige udfordringer som stigende mængder af madspild, overdreven manuelt arbejde og usammenhængende systemer. Vi tror, at software kan spille en afgørende rolle i at løse disse problemer, og vores mål er at positionere os som den globale teknologileder inden for kantinedrift og hjælpe kokke verden over med at spare tid og skabe den bedst mulige kundeoplevelse.”
Udvidelse fra ét til ti lande på 18 måneder
På under to år har Kanpla udvidet sine aktiviteter fra Danmark til ti lande i Europa, herunder Skandinavien, Storbritannien og Benelux.
Kanplas platform anvendes nu af over 3.000 kantiner på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, hvor mere end 250.000 brugere kan se menuer med CO2-udledning og næringsinformation, foretage køb, optjene loyalitetspoint og give feedback – alt sammen via appen, kasseløsninger eller web.
“Vi har set en enorm efterspørgsel efter digital transformation i Europas kantinesektor. Vores platform hjælper kantinedrift med at levere mere personlige oplevelser, bedre håndtere svingende kundetrafik og reducere madspild,” siger Peter Bæch, som er CEO og medstifter.
Ekspansion på det amerikanske marked
USA repræsenterer en betydelig del af det globale kantinemarked med en anslået markedsstørrelse på over 53 milliarder dollars årligt. Som den største region for kantineservice giver Nordamerika Kanpla store muligheder for at bringe sine gennemprøvede løsninger til nye kunder. Den nylige finansiering vil derfor blive brugt til at bringe Kanpla til USA i 2025.
Med et aktuelt team på 45 forventer Kanpla også at fordoble sin arbejdsstyrke i det kommende år for at understøtte vækstambitionerne.
Jan Andriessen, Partner hos HenQ, udtaler:
“Vi har været begejstrede over at følge Kanplas succes med at skalere til flere lande i de seneste 18 måneder. Vi er virkelig imponerede over deres fremskridt, hvilket har inspireret os til at lede denne runde, da vi har enorm tillid til Kanpla og deres planer om at indtræde på det amerikanske marked.”
Om: Kanpla
Kanpla er en dansk SaaS-virksomhed, der hjælper kantiner med at effektivisere driften, reducere madspild og forbedre kundeoplevelser. Virksomheden opererer i ti lande og betjener over 3.000 kantiner på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner. Målet er at blive den førende alt-i-en-løsning for den globale kantinebranche.
Kilde: Kanpla
Related Articles
Meyers reducerer CO2-aftryk for råvarer med en tredjedel – kantiner rykker hurtigst
Klimaaftryk for råvarer udgør 95 procent af Meyers samlede CO2-aftryk. Nu fortæller topchef, hvordan man har opnået en CO2-reduktion på 31 procent via en flerstrenget indsats. De 71 kantiner bidrager især ved at skære i kødforbruget. Af redaktionen “Vi har...
Fastfood-kæde planter 60.000 træer i nye danske folkeskove
Sunset Boulevard løfter ESG-indsatsen ved at udskifte legetøj med træer. Af redaktionen Tilbage i oktober 2020 erstattede Sunset Boulevard legetøj i børnemenuerne med plantning af træer i danske folkeskove. Det har nu givet et udbytte på ca. 400.000 færre...
Ny brancheorganisation vil rydde op i ’lokale fødevarer’
Mange af de ’danske’ varer, vi som forbrugere kan købe, er ikke danske. De bliver forarbejdet i udlandet, eller råvarer fragtes til Danmark og pakkes her i landet. Sådan lyder det fra manden bag ny organisation. Af redaktionen ”Der kommer et dansk flag på...