november 2, 2024

Danmark rummer mange dygtige kokke, men alligevel slet ikke nok til fremtiden. Ny dansk madskole, der har fået knap 4 mio. kr. af Tuborgfondet, skal nu imødekomme mangel på arbejdskraft og booste talent. Deli News har talt med chefen bag om koncept og visioner.
Af Ebbe Fischer
Katja Seerup Clausen er Festivalchef for Copenhagen Cooking, som er blandt stifterne af projektet ’Morgendagens Madtalenter’.
Artiklen fortsætter længere nede
Mangel på talent
Morgendagens Madtalenter handler om at skabe et miljø, hvor de unge kan finde deres egen vej – herunder med fokus på nye koncepter.
”Hvert år vil forløbet tilpasse sig efter de unges behov og udvikling, dvs. vi vil konstant evaluere og justere forløbet,” siger Katja Seerup Clausen og uddyber:
”Vi kan se, hvor stort talentunderskuddet er, især i Danmark og Europa. Vi har gode kokke, ja, men vi uddanner langt fra nok, og mange forlader branchen tidligt. Selv Hotel- og Restaurantskolen i Valby har haft svært ved at vende udviklingen og rekruttere nye talenter. Der er en reel mangel på arbejdskraft, så vi må gøre noget for at ændre på situationen.”
Artiklen fortsætter længere nede
Alchemist-boss med i proces
Katja Seerup Clausen kommer fra restaurationsbranchen og har arbejdet sammen med bl.a. Rasmus Munk – chefkok og medejer af Alchemist.
”Vores mål er at tænke innovativt, for det handler om at styrke vækstgrundlaget og forberede næste generation med de rigtige værktøjer,” siger hun.
Mens Rasmus Munk tidligere har udtalt om programmet:
”De unge madtalenter er fremtidens drivkraft i vores branche, og deres succes afhænger af den støtte, vi giver dem i dag. Morgendagens Madtalenter er et vigtigt skridt i at sikre, at de får de rette værktøjer og det netværk, de har brug for, så de kan realisere deres potentiale og sætte deres præg på gastronomiens fremtid.”
Et eksempel fra København Nordvest
Katja Seerup Clausen bor i fremadstormende Nordvest og ser bl.a. et potentiale i det område.
”Vi har allerede i Copenhagen Cooking-regi afviklet plug & play-restaurantkoncepter med unge madtalenter sammen med Fiskerikajen (leverandør, red.) på Fiskerizakajaen i Nordvest. Jeg rakte ud til dem, fordi jeg bor i området og synes deres lokale var spændende. Og så tilbød de selv at stille lokalet gratis til rådighed for unge madtalenter under Copenhagen Cooking. Heraf udsprang idéen til projektet, siger hun og uddyber behovet:
”Når man som kok kun har arbejdet i andres køkkener, mangler man ofte erfaring i at drive en helhedsorienteret, social og økonomisk bæredygtig virksomhed. Det er en barriere, vi via Morgendagens Madtalenter gerne vil hjælpe dem med at overvinde.”
Artiklen fortsætter længere nede
Branchen byder velkommen
Katja Seerup Clausen oplever, at programmet bliver anerkendt af alle – fra industrikøkkener til landmænd.
”Alle er jo interesserede i, at flere bliver uddannet,” påpeger hun og uddyber:
“Rekrutteringen til Morgendagens Madtalenter starter lidt senere i år, og vi har allerede nogle tilmeldinger. Når deltagerne bliver optaget, starter man året med en af mange workshops. Et advisory board hjælper eleverne igennem de praktiske og kreative udfordringer, og en stor del af forløbet er netværksbaseret, så de lærer hinanden at kende og opbygger relationer i branchen.”
Desuden har arrangørerne planlagt fire netværksarrangementer gennem året, og under CPH Cooking og Food Festival kan deltagerne teste deres koncepter i virkelighede
“Mange har også brug for hjælp til alt det praktiske, f.eks. pander, gryder, stole og rengøring – alt det, som ellers kan være en barriere for unge i opstarten,” forklarer arrangøren.
Related Articles
Fire skarpe til chef for Broens Street Food
Lulu Maria Fruergaard er 'head of operations' for det prominente madmarked lige over for Nyhavn. Hun svarer her på Deli News’ spørgsmål. Af Ebbe Fischer Hvordan samarbejder I med jeres leverandører? ”Vi har et tæt samarbejde med vores hovedleverandør, Royal, som...
Bouillon-bagmand åbner pizzeria med fokus på kvalitet, pris og hastighed
Torben Klitbo har åbnet pizzeriaet Mio på Frederiksberg. Ligesom Bouillon skal Mio være kendt for en rigtig restaurantoplevelse til lave priser. Deli News har talt med entreprenøren om hans visioner, leverandører - og konkrete tilgang til en god forretning. Af Ebbe...
Nærum Kaffebars digitale opskrift – Lokal storytelling, der skaber 100.000 visninger om måneden
Nærum Kaffebar er ikke bare et sted, hvor man får en god kop kaffe og hjemmebagt kage - det er et mødested, hvor fællesskaber dyrkes. Gennem en stærk digital tilstedeværelse har kaffebaren formået at blive en central del af lokalsamfundet. Bag succesen står Salem...