36-årig godsejer driver destilleri, tapperi og kvægproduktion på Oremandsgaard

december 6, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Godsejer August Hage. Foto: Oremandsgaard.

På en økologisk herregaard ved Præstø på Sydsjælland har ejeren sat en række projekter i værk, hvoraf Jergyu-køerne i samarbejde med naboen og destilleriet er de mest omtalte. Deli News har talt med den unge godsejer om overkapacitet i markedet, om ‘private label’ og om en særlig ting, der helst skal på plads for at skabe ro om forretningen.

Af Ebbe Fischer

August Hages slægt har ejet Oremandsgaard siden midten af 1800-tallet, og han overtog selv godset som 25-årig i 2013.

Godset har 480 hektar landbrugsjord, 320 hektar skov, 100 hektar eng med kvæg, 20 ældre huse, der lejes ud, samt en kroget æblelund.

Siden overtagelsen har godsejeren sat en række ting i søen med den fællesnævner, at det skal være økologisk. Hans far var i 1960’erne blandt de første danskere, der kastede sig ud i økologi, og nu er August Hage gået samme vej.

Gin- og whiskyproduktion

Radius Destilleri har en omsætning på 3,5 mio. kr., med potentiale til at nå op til 6 mio. kr., når whiskyen for alvor begynder at flyde om et par år, fortæller August Hage.

”Radius blev stiftet i 2016 som et venneprojekt. Vores første whiskey-tapning er planlagt om 2-3 år, og for at sikre økonomien indtil da, sælger vi gin, likør og andre produkter, mens whiskyen modnes,” siger han.

Overskuddet fra produktionen går som fodder til naboens Jergyu-køer, og dét er en særlig historie, som du kan læse om ved at trykke på linket.

Artiklen fortsætter længere nede

Nystartet leverandør af oksekød satser på særlig hybrid og vil springe grossisten over

 

Nødvendigt med flere mandetimer

Destilleri-forretningen nåede hurtigt et punkt, hvor det ikke var nok at køre det som hobby.

“Skulle det fungere, måtte vi gå fuld tid,” siger August og uddyber:

“Fra 2019 har vi så arbejdet på projektet på fuld tid – dvs. vi har tre mand på fuld tid, og vi andre arbejder på det ved siden af de andre passionerede projekter. Vi har bl.a. også et tapperi, hvor vi flasker produkter – altså både vores egne og for andre.”

Private label fungerer

Mange små lokale con amore-destillerier har ført til overudbud i markedet, fortæller August Hage.

”Det betyder, at man lige nu er i en udskilningsfase, og mange lukker,” siger han og uddyber:

“De mange aktører har betydet et stort prispres, så det er nok ikke så dårligt, at der bliver ryddet lidt op i markedet. Flasker, der før kostede 400 kr., sælges nu for 200 kr., og det har presset vores bruttoavance. For at modvirke dette fokuserer vi på direkte salg og ‘private label-produktion’, som giver højere avancer. Det betyder, at vi laver gin med unikke historier, og det skaber yderligere værdi. Vi har f.eks. lavet ’11 meter pletten’ – til en fodboldklub. Og en gin med en særlig lyngplante til en restaurant. Vi skaber en historie, og tager gode penge for det.”

Én ting giver ro

De små lokale ‘bondemarkeder’ og andet direkte salg udgør i dag en væsentlig del af omsætningen i destilleriet – ca. 700.000 kr. om året ud af de 3.5 mio. kr i samlet omsætning for destilleriet, fortæller August Hage.

”På den måde går vi til en vis grad udenom grossisterne. Du skal nok blive presset på prisen alle mulige steder, så det er vigtigt at finde nogle områder, hvor du har en stabil høj avance – enten gennem direkte salg eller kreative løsninger. Webshop og salgsevents kan også være nøglen til bedre økonomisk sikkerhed,” siger godsejeren og tilføjer:

“Jeg vil anbefale, at man har omtrent 1 mio. kr. af omsætningen dedikeret til projekter med en høj grad af avance, ellers kan det være for usikkert.”

 

Oremandsgaard har været gode til at få EU-midler. Læs mere her:

”Vi har udnyttet de gode EU-tilskudsmuligheder, der er i provinsen”

Related Articles

”Vi har udnyttet de gode EU-tilskudsmuligheder, der er i provinsen”

”Vi har udnyttet de gode EU-tilskudsmuligheder, der er i provinsen”

Man kan hente store EU-midler, hvis man sørger for at søge rigtigt - med fokus på skabelse af arbejdspladser. Ejeren af Oremandsgaard har gjort det med succes, og han fortæller her om processen. Af Ebbe Fischer Oremandsgaard er en økologisk herregaard med fokus på...

Dagrofa investerer 1,3 mia. kr. i ny strategi med fokus på det lokale

Dagrofa investerer 1,3 mia. kr. i ny strategi med fokus på det lokale

Den danske dagligvarekoncern og grossist vil i sin foodserviceforretning vinde mindst 2.000 nye kunder blandt de professionelle køkkener. Af redaktionen/ef Dagrofa introducerer en ny treårig vækststrategi med navnet ’Gro’27 – vækst på vores måde’. Målet er at styrke...

Dagrofa Foodservice henter direktør hos Royal Unibrew

Dagrofa Foodservice henter direktør hos Royal Unibrew

Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice - en af landets største fødevareleverandører. Virksomheden står bl.a. stærkt som grossist for kantiner og lokale restauranter. Af Ebbe Fischer  Mikkel Korsholm har bl.a. været ansat hos Carlsberg (VP, Group...