december 9, 2024
De specialiserede tilbud overtager markedet, mens caféerne med deres (for) brede fokus langsomt forsvinder, lyder analysen fra kendt madanmelder. Specialiseret ejendomsmægler bakker op.
Af Ebbe Fischer
”Der er ikke længere plads til en varmestue med generiske, uskarpe tilbud. Måske lige bortset fra, hvis man hedder Café Vivaldi og placerer sig meget synligt på de store butiksstrøg.”
Dommen fra Søren Frank er klar. Berlingskes mangeårige madanmelder trækker på hele sin ekspertise fra de sidste fem årtier i en interessant analyse af markedet.
Café Sommersko er en af dem, der har måttet lukke, men nye ejere prøver nu igen
Mange lukninger
Ifølge Søren Franks er den seneste tids lukning af ikoniske caféer altså ikke tilfældig, men en del af en større bevægelse. Han skriver med afsæt i 1980’erne og 90’erne:
”Caféerne var en ’one size fits all’ – multifunktionssteder – som skulle dække alle behov for samtlige københavnere fra morgen til aften. Og netop derfor blev caféerne også generiske. Det skete sjældent, at køkkenet, vinen, cocktailsene eller for den sags skyld kaffen var oppe at ringe.”
Men med det moderne publikums kræsne søgen efter specialiteter har markedet bare ændret sig grundlæggende, lyder analysen.
”Efterhånden som den gastronomiske standard i byen er steget voldsomt, er tiden ganske enkelt løbet fra den generiske café. Det handler ikke om, at københavnerne opholder sig mindre ude i byen – tværtimod. De trætte caféer er bare blevet erstattet af en palet af mere specialiserede tilbud,” skriver Søren Frank.
Ejendomsmægler ser det samme
Camilla R. Kornerup-Bang er erhvervsmægler og ejer af Kornerup-Bang & Partnere. En mægler, som har specialiseret sig i køb, salg og udlejning indenfor restaurations- og detailbranchen. Deli News har talt med hende om udviklingen. Og på spørgsmålet ’hvem har det sværest’ svarer hun:
”Mange af de små cafeer, som ikke har et eller andet specielt godt at byde på. Dvs. dem, der ikke har en stærk signatur – de har det sværest,” siger hun og uddyber:
“Men folk står gerne i kø, hvis konceptet er rigtigt. Hvis man har noget særligt at tilbyde kunden, altså et enestående produkt eller en særlig indretning eller andet. Hosting er særlig vigtig i de mindre restaurationer – folk elsker genkendelighed og at hilse på værten eller personalet. Det er også en stærk parameter for succes.”
Camilla R. Kornerup-Bang analyser markedet i et interview med Deli News:
Related Articles
Kaffeforbruget falder, men folk drikker for flere penge
HØJ BETALINGSVILLIGHED: Formanden for BKT – Brancheforeningen for Kaffe og Te – fortæller her om kaffemarkedet og om en markant udvikling mod dyrere kopper. Folk vil nemlig gerne betale høje priser på caféer, restauranter og mikrobutikker. Især hvis én særlig faktor...
Svindel med coronamidler giver fængsel og millionbøde
Ejerne af en restaurant i Ringsted er dømt for skattesnyd og bedrageri med coronamidler. De får nu en hård straf. Af redaktionen/ef Straffen for at snyde stort med coronamidler giver nu betinget fængsel og millionbøde. To restaurantejere angav uretmæssigt en...
Første Clever-café er nu åben
Clever udfordrer motorvejens traditionelle madkultur med et nyt cafékoncept. Lynladestationen i Aabenraa er den første af en planlagt række. Af redaktionen/ef “Alt for længe har mad på motorvejen været af tvivlsom kvalitet. Det vil vi ændre med vores caféer. Vi gør op...