Din storytelling skal gøres konkret forbrugerne vil elske det

december 19, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Arkivfoto

Når der er styr på fortællingen, kan man som café og restaurant tage høje priser for sin kaffe (og andre produkter). Certificering er en oplagt vej, men pas på, advarer en ekspert, for der er stor forskel på certificeringer, og kaffedrikkerne kommer til at spørge til din historie. Dvs. man skal være sikker i sine svar.

Af Ebbe Fischer

De sidste par år har bæredygtighed været et stort fokus inden for kaffe. Det fortæller formanden for BKT (Brancheforeningen for Kaffe og Te) Henrik Frellsen, som også er direktør i Frellsen Kaffe.

”Kaffe er et stort landbrugsprodukt, typisk fra frodige områder. Derfor er det vigtigt, at vi som branche tager ansvar for, at produktionen foregår ordentligt. Mange virksomheder bidrager til at gøre en forskel, og det kan lade sig gøre,” siger han og påpeger, at det i høj grad er noget, forbrugerne værdsætter.

 

Storytelling virker – men gør det rigtigt 

At skabe en fortælling om sit produkt er efterhånden en gammel idé. Ikke desto mindre rammer den rent ift. kaffe, da mange af forbrugerne er nysgerrige.

Dels ift. klima. Men også fordi kaffe er en værdiafgrøde, og ved at lave direkte handel og dele viden kan man derfor forbedre forholdene for kaffebønderne – og skabe en bedre fremtid for dem, påpeger Henrik Frellsen.

”Storytelling er derfor en god idé, især for mindre virksomheder. F.eks. via direct trade og fairtrade, men det kræver, at man sætter sig ordentligt ind i det,” advarer Henrik Frellsen og uddyber:

”Forbrugerne, især de kritiske kaffedrikkere, vil ofte stille spørgsmål til, hvorfor man har valgt en bestemt løsning. Derfor skal det gøres ordentligt. Dvs. man skal have styr på sin løsning – og sin viden om den – så man kan give de rigtige svar.”

 

Certificering og løsninger:

I Norden har vi været gode til at øge andelen af certificeret kaffe, og det løfter branchen til et nyt niveau, mener branchedirektøren.

Han påpeger, at der findes mange forskellige certificeringsordninger. Han giver et par eksempler:

Fairtrade er særlig relevant i områder som Centralamerika, hvor samfundsstrukturer er mindre udviklede. Her giver kooperativer bedre mening,” siger Henrik Frellsen og tilføjer:

“Mens ’Rainforest Alliance’ er bedre egnet til store professionelle producenter, som fx i Brasilien, hvor der er fokus på arbejdstagerforhold.”

 

Kaffe er sundt, få det fortalt

Desuden er det i dag bevist, at kaffe er sundt (til en vis grænse). Alternativet til kaffe vil desuden ofte indeholde sukker, f.eks. en sodavand, hvilket meget ofte gør kaffe til et sundere valg.

”For 20 år siden blev kaffe set som syndigt. I dag er det bredt accepteret, at kaffe sagtens kan være en del af en sund livsstil,” siger Henrik Frellsen.

Skal I så ikke markedsføre jer mere på, at kaffe er et sundt produkt – ligesom f.eks. mejerierne?

”Vi kunne godt markedsføre os mere på sundhed, da kaffe har mange positive effekter, f.eks. på visse hjerte-kar-sygdomme, demens og Alzheimers. Branchen har dog været lidt tilbageholdende med at kommunikere det aktivt, da det er en balance.”

 

Kaffeforbruget falder, men folk drikker for flere penge

 

Related Articles

Danske Slow skalerer – køber African Coffee Roasters

Danske Slow skalerer – køber African Coffee Roasters

Ved at bringe African Coffee Roasters ind i Slow skalerer man en særlig kaffemodel. Af Ebbe Fischer African Coffee Roasters har opbygget en unik forsyningskæde, der sikrer, at mere værdi forbliver dér, hvor kaffen dyrkes, hvilket støtter landmænd og lokale økonomier....

Her er Jensens Bøfhus’ nye strategi

Her er Jensens Bøfhus’ nye strategi

Jensens Bøfhus har et klart mål: At genopfinde sig selv som Danmarks foretrukne familierestaurant. Og det skal være med fokus på hygge og samspil med gæsterne.   Af Ebbe Fischer Jensens Bøfhus er midt i en omstilling med fokus på at imødekomme danskernes...

Mere udeservering på vej i København

Mere udeservering på vej i København

Københavns Kommune vil udpege fem gader i det centrale København, hvor der skal være mere udeservering. Af redaktionen For at gøre plads til udeserveringen vil man nedlægge 600 parkeringspladser i centrale områder af byen. Det skriver Horesta. Forsøget er sat i værk...