Dagrofa overtager kendt spiseguide

december 25, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Arkivfoto

Fødevaregrossist Dagrofa overtager d. 1. januar 2025 rettighederne til Den Danske Spiseguide, som har anmeldt og kåret danske restauranter siden 1978.  Guiden er kendt for sin objektive og anonyme tilgang, og stifter Bent Christensen fortsætter som frontfigur. Dagrofa overtager guiden for at få en større bid af det professionelle marked.

Af Ebbe Fischer

Guiden er grundlagt af Bent Christensen, som fortsat vil føre traditionerne videre.

“Vores styrke er den systematiske, gentagne og totalt anonyme bedømmelse af en restaurant. Vi vurderer en restaurant på baggrund af flere besøg og i modsætning til anmeldere i aviser og magasiner, har vi ikke det formål med besøget, at det skal munde ud i en læseværdig og spændende artikel,” siger Bent Christensen, ifølge en pressemeddelelse.

 

Fond skal styre guiden

Dagrofa etablerer en fond til at videreføre spiseguiden og planlægger at digitalisere guiden for at styrke sin relevans i restaurationsbranchen.

Blandt restauratører og køkkenchefer er der bred anerkendelse og respekt for Den danske Spiseguides anonyme og kvalificerede bedømmelse. Det er en blåstempling, som teamet bag guiden er meget glade for og stolte af, ifølge pressemeddelelsen.

 

Dagrofa ønsker større markedsandele

Koncernchef i Dagrofa, Tomas Pietrangeli, ser overtagelsen som en mulighed for at støtte gastronomiens udvikling og skabe værdi for branchens professionelle aktører.

“I Dagrofa vil vi gerne være omdrejningspunktet for de bedste madoplevelser. Vi ønsker at vinde mere af det professionelle marked, og på den baggrund vil vi også gerne sikre Den danske Spiseguides fortsatte virke som en aktiv og seriøs guide inden for det danske gastronomi- og restaurantunivers. Jeg er utrolig glad for, at vi sammen med Bent kan fortsætte spiseguiden som et samlepunkt for branchen og samtidig se ind i en digital videreudvikling,” siger koncernchefen.

 

Dagrofa investerer 1,3 mia. kr. i ny strategi med fokus på det lokale

Related Articles

Levantens køkken trender også i København

Levantens køkken trender også i København

Den moderne fortolkning af det ældgamle levantiske køkken er en global trend, som nu også kan mærkes i hovedstaden.   Af redaktionen/ef Levanten er det gamle ord for det område, der i dag udgøres af Israel, Syrien, Libanon og Jordan. Og den engelsk-israelske...

Din storytelling skal gøres konkret – og forbrugerne vil elske det

Din storytelling skal gøres konkret – og forbrugerne vil elske det

Når der er styr på fortællingen, kan man som café og restaurant tage høje priser for sin kaffe (og andre produkter). Certificering er en oplagt vej, men pas på, advarer en ekspert, for der er stor forskel på certificeringer, og kaffedrikkerne kommer til at spørge til...