Fremtidens streetfood – her er otte tendenser

februar 1, 2025

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Foto: Pagoden Foodtrucks

Thor Andersen, partner i Mad & Kultur, peger på en række udviklinger, der ikke handler direkte om mad.

Af redaktionen/ef

Med et årligt samarbejde med over 160 stadeholdere og et bredt netværk – både nationalt og internationalt – har Thor Andersen opnået en unik indsigt i streetfood, festivalmad og event catering.

Han peger i et opslag på LinkedIn på en række tendenser, der viser, at streetfood i 2025 handler om meget mere end blot mad.

”Det er en fusion af innovation, oplevelser og bæredygtighed,” skriver Thor Andersen.

Artiklen fortsætter længere nede, læs her om Pagoden Foodtrucks:

“Foodtruckmarkedet kommer til at eskalere fuldstændig”

Her er tendenserne, ifølge Thor Andersen:

  1. Bæredygtighed:
    Bionedbrydelig emballage, lokale råvarer og zero-waste menuer bliver normen i takt med den voksende efterspørgsel på miljøvenlige løsninger.
  2. Globale smagsfusioner:
    Innovative kombinationer som kimchi-tacos og sushi-burritos skaber unikke fusioner, der bringer verdens køkkener sammen.
  3. Hyperlokale specialiteter:
    Der vil blive sat endnu mere fokus på lokale og regionale retter, som hylder autentiske traditioner.
  4. Pop-up samarbejder:
    Samarbejder mellem etablerede kokke og streetfood aktører resulterer i eksklusive limited edition-menuer, der giver madoplevelsen et ekstra pift.
  5. Oplevelsesorienteret mad:
    Instagram-værdige præsentationer, interaktive madstationer og temaindretninger løfter madoplevelsen langt ud over selve maden.
  6. Streetfood hubs:
    Centraliserede samlingspunkter, hvor flere stadeholdere mødes, tiltrækker gæster med autentisk variation og en livlig atmosfære.
  7. Alkohol og streetfood:
    Mad- og drikkesammensætninger, f.eks. tacos med margaritas eller bao buns med craft beer, bliver en integreret del af oplevelsen.
  8. Sundhed i fokus:
    Superfoods, glutenfri alternativer og lav-kalorie retter, samt smoothies med immunstyrkende ingredienser, får større opmærksomhed.

 

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

 

Related Articles

Roskilde Festivals nye hovedkvarter ligger i Musicon

Roskilde Festivals nye hovedkvarter ligger i Musicon

En helt ny bydel er vokset frem på ryggen af Roskilde festival - Musicon. Chef for byudvikling og grøn omstilling i Roskilde Kommune fortæller her om projektet.   Af Ebbe Fischer De kalder den Musicon, den nye bydel i Roskilde. Det er her, Roskilde Festival nu...

Dansk-indisk Samosa Chaat vinder EM i streetfood på Reffen

Dansk-indisk Samosa Chaat vinder EM i streetfood på Reffen

Folkenen bag amagerkanske The Flames stillede d. 8.-9. juni 2024 op til EM i streetfood - og vandt. Af redaktionen The Flames er en pakistansk-indisk restaurant på Højdevej 61 på Amager. Og nu er den også vinder af EM i streetfood på Reffen. Speciel vinderret Vinderen...