Sådan håndterer Pincho Nation drift, leverandører – og franchisemodel

februar 10, 2025

Happy people

Foto: Pincho Nations / Håkan Tiderman

Kæden bruger mange ressourcer på kultur og taler med leverandørerne om ESG-mål. Og så kom franchisemodellen som lidt af en tilfældighed.

Af Ebbe Fischer

Flemming Christoffersen, CEO i Pincho Nation Denmark, fortæller, at det i virkeligheden var lidt af et tilfælde, at den voksende Pincho Nation i sin tid blev en franchisemodel.
”Det startede med, at Frederik Mattson og Magnus Larsson (kædens svenske stiftere, red.) efter åbningen af den første Pinchos-restaurant i 2012 i Gøteborg blev kontaktet af en, som gerne ville være franchisetager. Og da den første franchisetager fik succes, gik det som dominobrikker – så ville en anden by også have det, og en til, og en til,” siger Flemming Christoffersen og tilføjer:
”Franchise er jo en vej til hurtigere ekspansion med stærk lokal forankring, og derfor er det en del af vores forretningsmodel. Men de åbnede ikke Pincho Nation med fokus på, at det skulle være et stort franchisedrevet koncept. De åbnede det, fordi de ville skabe en anderledes restaurantoplevelse. Og så ramte de et hul i markedet.”

Hvilke krav sætter I til jeres leverandører?
”Vi er nødt til at tage det alvorligt og blive endnu bedre til at stille krav til både leverandørerne og os selv. Jeg hilser den her ESG-pakke velkommen. Det er da lidt bureaukratisk, men det skiller måske også fårene fra bukkene. Vi siger ikke, at du ikke må komme med en diesellastvogn, men vi taler med leverandørerne om området – om de tager det alvorligt.
BC Catering, som er vores hovedleverandør, har nu en vognpark, som kører på el. Det synes jeg er positivt, og vi ser også på, hvor vores produkter kommer fra. Det duer jo ikke at få fløjet produkter ind i stor stil. ESG handler om, at vi alle tager vores del af ansvaret.”

Kan du nævne nogle fokusområder ved driften?
”Kultur. Vi bruger enormt mange ressourcer på kultur. Men det er ikke en vare, du bare køber – det er noget, du skaber. Kultur er også en tråd til people before business, for det er utrolig vigtigt at have en god kultur.
Home away from home er et parameter, mange bruger, men vi lægger vores sjæl i det. Vi har ansatte fra hele verden, så det er vigtigt, at de har et trygt sted at være.
Kultur er også helt lavpraktisk efter lukketid, når vi sidder og får en øl eller en sodavand og samler op på dagen. Det gør vi hver dag, og så finder vi ud af, om folk har det godt. Dybest set er det helt lavpraktisk at være åben og lyttende. Hvor er min kollega henne nu? Det skaber fundamentet for, hvordan medarbejderne har det,” forklarer Flemming Christoffersen.

Læs hele historien om Pincho Nation:

Pincho Nations-boss: Gæsten skal træde ind i en anden verden

Related Articles

Kokkeelever får mulighed for nyt grønt speciale

Kokkeelever får mulighed for nyt grønt speciale

Plantebaseret og bæredygtig madlavning bliver en fast del af gastronomuddannelsen.   Af Ebbe Fischer Fremtidens kokke får nu mulighed for en grønnere uddannelse, da der oprettes en ny plantebaseret specialisering på gastronomuddannelsen. Initiativet er blevet en...

Pincho Nation åbner i Vejle – og mange flere er på vej

Pincho Nation åbner i Vejle – og mange flere er på vej

Den svenske franchisekæde Pincho Nation åbner sin sjette restaurant i Danmark – i Vejle. Direktøren mener, der er potentiale til mindst 25. Af Ebbe Fischer Konceptet har længe haft stor succes i USA: Du skal ikke bare spise, du skal opleve, og det skal være...

Unge madiværksættere får ny stemme

Unge madiværksættere får ny stemme

Acceleratorprogrammet Morgendagens Madtalenter lancerer et advisory board bestående af unge madiværksættere, der skal dele erfaringer og fungere som rollemodeller for andre unge talenter.  Af Ebbe Fischer Som svar på den udfordrende start for unge iværksættere inden...