februar 17, 2025

Sådan så det ud på Copenhagen Gaming Week 2025 i Bella Centeret. Pressefoto
Copenhagen Gaming Week havde urpremiere i januar 2024, og på andet år ramte den 23.000 besøgende spilentusiaster. Og de er først lige begyndt.
Af Ebbe Fischer
Samlet set blev der solgt over dobbelt så mange regulære festivalbilletter til Copenhagen Gaming Week i 2025 i forhold til 2024.
Den store efterspørgsel resulterede i, at festivalen måtte melde udsolgt ad flere omgange. Lørdagens billetter var revet væk allerede i januar, og senere blev resten af festivalen meldt udsolgt, ifølge en pressemeddelelse.
Begejstret ledelse
Andreas Bjerrum Larsen er Head of Copenhagen Gaming Week. Han uddyber:
”Det er intet mindre end fantastisk at se, hvordan Copenhagen Gaming Week er vokset på rekordtid. Vi traf i år et aktivt valg om at gå fra ‘hands up’, hvor man blot sidder og hepper, mens andre gamer, til ‘hands on’, hvor besøgende kunne komme i spil og prøve så meget som muligt selv.”
Sammen med en bred sammenslutning af brancheaktører ønsker Copenhagen Gaming Week at skabe en platform, der ikke blot engagerer besøgende, men også understøtter gaming, spil og sport som kultur, uddannelse og erhverv.
”Vi har oplevet et Bella Center fyldt med alle generationer – fra børn og unge til forældre og bedsteforældre, piger og drenge. Det bekræfter, at gaming er en fællesskabsbærende og inkluderende oplevelse,” siger Andreas Bjerrum Larsen.
Ambitioner for fremtiden
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt åbnede lørdag officielt Danmarks nye Institut for Spiludvikling, NIMBI, som har fået regeringens opbakning til at styrke dansk spilkultur.
Samtidig blev Laurids Foldager kåret som Danmarks bedste gamer i turneringen ’W’, der kulminerede i Power City med konfetti, stor jubel og tusindvis af tilskuere.
Nicole Bellaiche har som direktør for forretningsområdet Bella Presents det øverste ansvar for Bellagroups egne eventformater som Copenhagen Gaming Week og Bogforum:
”Det har været en lang rejse at gøre denne festival til virkelighed, afbrudt af en pandemi, men i samarbejde med Wonderful Copenhagen, Blackbox Media og vores mange partnere samt opstartsstøtte fra Københavns Kommune har vi formået at skabe en platform med enormt potentiale. Vi ser kun dette vokse i fremtiden – ikke kun fysisk i Bella Center, men også med tråde til resten af landet, Norden og sågar verden,” siger hun og uddyber:
”Allerede nu er vi i dialog med internationale brancheaktører og festivaler for at undersøge, hvordan vi kan styrke gaming- og spilkultur på tværs af grænser. Der er et kæmpe potentiale for gaming som kultur og eksporterhverv i Danmark. Nu har vi for alvor fået en platform, der kan understøtte det store potentiale og tage kampen op med vores nabolande, der historisk set har rykket hurtigere på dette område.”
Læs mere om Copenhagen Gaming Week:
Related Articles
Nærum Kaffebars digitale opskrift – Lokal storytelling, der skaber 100.000 visninger om måneden
Nærum Kaffebar er ikke bare et sted, hvor man får en god kop kaffe og hjemmebagt kage - det er et mødested, hvor fællesskaber dyrkes. Gennem en stærk digital tilstedeværelse har kaffebaren formået at blive en central del af lokalsamfundet. Bag succesen står Salem...
Hastigt voksende festival har kig på Skandinavien
Bella Centerets egen festival har fået en flyvende start. Her er planerne for fremtiden. Af Ebbe Fischer ”Vi har store ambitioner for fremtiden, og vi glæder os til at løfte gaming-kulturen endnu højere i årene, der kommer. Vi bygger videre på tre kerneværdier:...
”Vi ved, at gaming og god mad går hånd i hånd”
Nicole Bellaiche er direktør i Bella Presents, der har det øverste ansvar for Copenhagen Gaming Week. Deli News har stillet hende nogle spørgsmål om festivalens hastige udvikling. Af Ebbe Fischer Copenhagen Gaming Week i Bella Centeret havde urpremiere i januar 2024,...