”Hypen om økologisk og bæredygtig mad er bare større end den reelle efterspørgsel”

februar 21, 2025

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Haci Bayram ejer en lang række restauranter. Privatfoto

Det er vigtigt at tilbyde klimavenlig mad – men slet ikke i de mængder, mange indkøbere tror. Sådan lyder det fra Haci Bayram, som driver 23 caféer og restauranter og nu har skiftet fokus. Især er folk blevet trætte af forarbejdede former for falsk kød.

Af Ebbe Fischer

Haci Bayram er ejer & CEO i kæderne Dalle Valle og Café A samt HB Import. For nylig skrev han et kritisk opslag på LinkedIn, som Deli News siden har talt med ham om.

Her først opslaget fra februar 2025:

”Medierne, influencerne og trendrapporter har skabt en massiv hype omkring vegetarisme og veganisme, men én ting undrer mig: Hvor bliver efterspørgslen af i den virkelige verden?

I forbindelse med en rebranding af Café A for godt og vel fem måneder siden valgte jeg at tilføje seks spændende vegetarretter til menukortet. Og vi taler ikke om tørre retter med pastinak og gulerødder. Nej nej… Chick-free enchiladas, Chick-free Maple Sriracha burger, Veggie Lasagne – og jeg kunne blive ved.

Da jeg leverer til mine caféer gennem min egen grossistvirksomhed, sørgede jeg for at købe godt ind af de plantebaserede varer, der skulle bruges til de nye retter. Jeg satte mine estimater relativt højt – måske lidt for højt. Men vegetarerne er jo alle vegne, så hvad kunne gå galt?

Status efter fem måneder: Vi har solgt ca. 300 kg plantebaseret ’kylling’ – på trods af, at denne ’kylling’ er hovedingrediens i fire af de seks vegetarretter.”

Sådan lød det altså på LinkedIn. Deli News fangede siden Haci Bayram til en snak om emnet.

Hvorfor lagde du dit opslag på?

”Det bunder egentlig i, at vi lagde en ordre på vegetarkylling, og en dag ringer min varechef. Han siger, at den gamle palle stadig står der, og han har ikke brug for mere. Det betyder så bl.a., at jeg skal betale for den ekstra plads,” siger Haci Bayram og fastslår:

”Vi sælger simpelthen ikke så mange af dem. Salget ligger stabilt, selvom vores salg generelt er steget med næsten 30 procent. Og så tænkte jeg, at jeg vil prøve at sparke lidt til debatten om vegetarretter og produkter.”

Misforståelser i branchen

Haci Bayram fortæller, at han får mange interne henvendelser om veganske og glutenfri muligheder.

”Men når vi ser ordentligt efter, så var det måske mest personen, der skrev mailen, som ønskede det – ikke så meget kunderne. Der er bare for lidt efterspørgsel på de her vegetarretter Det samme med glutenfrit brød – vi får mange forespørgsler, men salget følger ikke helt med.”

 

Falsk kød mister popularitet

Det kan man lære flere ting af, ifølge Haci Bayram:

”Efterspørgslen er der helt klart, men ofte er larmen og hypen om økologisk og bæredygtig mad bare større end den reelle efterspørgsel. Andre ting vægter højere. Hvis kunden skal betale 30 procent mere for økologisk, vil størstedelen købe ikke-økologisk.”

Haci Bayram påpeger desuden, at man for nogle år siden begyndte at lave mere plantebaseret ‘kød.’

”Alle var ude med fake nuggets og fake oksekød, og jeg skal komme efter dig. Men nu er hypen på den del også faldet – for man har fundet ud af, at størstedelen af forarbejdet mad har E-numre osv. Og det er lidt nemmere at se, når man køber en kylling, der faktisk ikke er en kylling. For nogle år siden solgte den slags vegetarretter bedre end i dag,” siger han og spørger retorisk:

”Har vi lavet fejl i vores menu? Ja, jeg tror det. I dag ser man, at en decideret vegetarret bestående af grøntsager eller lignende måske havde været en større succes. Her tror jeg, man skal fokusere på de rene vegetarretter – f.eks. en ret med auberginer, tomat og søde kartofler. Eller en vegetarlasagne med mere gennemsigtighed.”

 

Related Articles

Pincho Nation-boss: Gæsten skal træde ind i en anden verden

Pincho Nation-boss: Gæsten skal træde ind i en anden verden

Deli News har talt med Flemming Christoffersen, CEO i Pincho Nation Denmark, om den hastigt ekspanderende kædes forretningsmodel og fokusområder. En obligatorisk app indsamler værdifuld data, og indretningen skal skabe et helt andet univers. Af Ebbe Fischer Konceptet...

TREND: Stadig flere hæver ølglasset uden promiller

TREND: Stadig flere hæver ølglasset uden promiller

Til gengæld kan alle, der elsker mad og drikke, gøre det med fulde sanser, lyder budskabet fra Danmarks eneste helt alkoholfrie øl-brand Doing Zero.   Af redaktionen/ef Nytåret 2025 bliver startskuddet til et år, hvor danskerne efter alt at dømme kommer til at...