februar 27, 2025

Foto: Copenhagen Gaming Week
Bella Centerets egen festival har fået en flyvende start. Her er planerne for fremtiden.
Af Ebbe Fischer
”Vi har store ambitioner for fremtiden, og vi glæder os til at løfte gaming-kulturen endnu højere i årene, der kommer. Vi bygger videre på tre kerneværdier: Festivalen skal være interaktiv, inkluderende og inspirerende – og dermed ikke kun en festival, men en platform for fællesskab, udvikling og oplevelser.”
Sådan siger Nicole Bellaiche – direktør i Bella Presents, der har det øverste ansvar Copenhagen Gaming Week (CGW), som kunne melde totalt udsolgt i år med 23.000 mennesker.
Artiklen fortsætter længere nede
Vil udfolde den til Skandinavien
Et led i strategien er at samarbejde med andre aktører i Skandinavien, fortæller Nicole Bellaiche.
”Vi ser et stort potentiale i at udvide CGW’s samarbejde i Skandinavien – både med andre festivaler, spiludviklere, e-sportsorganisationer og tech-aktører. Allerede i dag har vi et stærkt netværk i den nordiske gaming-scene, men vi arbejder målrettet på at tiltrække flere nordiske spiludviklere og startups til festivalen,” siger hun.
Desuden vil man skabe en platform for nordisk innovation og talentudvikling for at styrke samarbejdet mellem studier, investorer og branchen. Og man vil udvide TAGS-konceptet, så det kan rumme endnu flere skandinaviske spil, udviklere og ny teknologi.
”Vi vil også arbejde tættere sammen med andre gaming- og popkultur-events i regionen for at skabe en stærkere fælles identitet omkring gaming i Norden. Vores mål er ikke kun at samle den danske gaming-scene, men at gøre CGW til en platform, hvor hele Skandinavien mødes om spil, teknologi og interaktive oplevelser.”
Hvordan ser du potentialet for gaming som kultur i Danmark?
”Gaming er ikke længere en niche – det er en dominerende kulturform på tværs af generationer. I Danmark har vi et utroligt stærkt gaming-community, og vi ser, at gaming i stigende grad skaber fællesskaber på tværs af alder, baggrund og interesser.”
Nicole Bellaiche peger på nogle vigtige tendenser:
”Gaming er mere end e-sport – det er også kreativitet, historiefortælling og innovation, og vi ser en stigende interesse for retro-gaming, brætspil og samlerkultur, hvilket understreger, at gaming ikke kun handler om skærme, men også om interaktion og oplevelser. Gaming bringer folk sammen – både digitalt og fysisk. Og forældre og seniorer begynder at tage del i gaming som online-adfærd, hvilket vi blandt andet har set i vores samarbejde med Danske Seniorer. Gaming er en integreret del af den moderne kultur, og CGW’s rolle er at understøtte og fejre det.”
I har kommunikeret, at gaming har et stort potentiale som eksporterhverv, kan du uddybe det?
“Danmark har en stærk tradition for spiludvikling med verdensklasse-studier som IO Interactive, Playdead og SYBO. Men potentialet er langt større,” siger Nicole Bellaiche og uddyber:
“Vi ser en voksende nordisk klynge, og gaming-industrien er en økonomisk vækstmotor, hvor både spiludvikling, e-sport og content creation skaber arbejdspladser. Vi har set en eksplosiv vækst i spil-streaming og influencer-drevet gaming-indhold – et område, hvor danske content creators spiller en større og større rolle. Og events som CGW kan – i tæt samarbejde med professionelle aktører, uddannelsesinstitutioner, politisk opbakning m.m. – tiltrække internationale investeringer og skabe et økosystem, der understøtter spilbranchen,” forklarer Nicole Bellaiche og understreger:
”Gaming er ikke kun underholdning – det er big business. Vi ser et enormt potentiale for at styrke Danmarks position som en førende gaming-nation.”
Related Articles
”Vi ved, at gaming og god mad går hånd i hånd”
Nicole Bellaiche er direktør i Bella Presents, der har det øverste ansvar for Copenhagen Gaming Week. Deli News har stillet hende nogle spørgsmål om festivalens hastige udvikling. Af Ebbe Fischer Copenhagen Gaming Week i Bella Centeret havde urpremiere i januar 2024,...
Festival sætter rekord i Bella Centeret og har vilde ambitioner
Copenhagen Gaming Week havde urpremiere i januar 2024, og på andet år ramte den 23.000 besøgende spilentusiaster. Og de er først lige begyndt. Af Ebbe Fischer Samlet set blev der solgt over dobbelt så mange regulære festivalbilletter til Copenhagen Gaming Week i 2025...
Nibe Festival foretager stor investering
Festivalens ledelse har besluttet sig for at købe mere jord. Det skal i brug løbende over de kommende år. Af redaktionen/ef Nibe Festival Fonden har købt et større jordstykke beliggende mellem Skalskoven og Skalhuse, og dermed udvider festivalen de fysiske...