marts 8, 2025

Foto: Broens Street Food
De er en institution i Københavns hjerte – og de gør meget ud af alkoholfri øl. Her trender det asiatiske, og det traditionelle har fået et comeback.
Af Ebbe Fischer
”Vi er et madmarked, et streetfoodmarked midt i byens summen med Inderhavnsbroen fra Nyhavn til Christianshavn som en del af oplevelsen. Det et buldrende madmarked, en fastgroet del af byen og vi ønsker at være et landmark for lokale og turister.”
Lulu Maria Fruergaard er head of operations for Broens Street Food. I et interview med Deli News fortæller hun om visionerne for et marked med fart på.
Mange ansøgninger
Broens Street Food har ni faste madboder samt nogle vogne, der fungerer som stadeholdere. Otte af disse vogne er på hjul og kører frem og tilbage hver morgen og aften.
”Vi har været fuldt booket i årevis, og vi modtager mange ansøgninger til madboderne – omkring 150 ansøgninger hvert år. Det er alt fra små lokale aktører til store brands. Vi vil gerne have begge dele repræsenteret, men det skal være nogen, der kan og har lyst til at håndtere det, når det går stærkt. Vi afholder derfor møder og foretager forventningsafstemning med alle potentielle stadeholdere,” forklarer Lulu Maria Fruergaard.
Folk vil (også) have traditioner
Fra 2024-2025 har det kun været nødvendigt at skifte en enkelt bod ud.
”Det skyldes, at vi har nogle etablerede og dygtige standholdere, som vi gerne vil give mulighed for at udvikle sig her,” siger Lulu Maria Fruergaard og uddyber:
”Den nye aktør, vi har fået, repræsenterer et køkken, vi manglede – for at favne så mange forskellige smagsoplevelser som muligt. Det er et fransk køkken, og vi ser en tendens til, at folk ønsker at gå tilbage til det, de kender – det traditionelle.”
Asiatisk hitter
Ud over madmarked fungerer Broens Street Food også som event-space, men hovedfokus er på god spise.
”Når det kommer til køkkenerne, forsøger vi at afspejle de aktuelle trends og favne alle verdenshjørner. Lige nu trender det asiatiske køkken, men vi ser som sagt også, at folk søger tilbage til det traditionelle og simple – gode råvarer og retter, man kender. Fokus er på god smag og gode råvarer frem for finurligheder,” siger Lulu Maria Fruergaard.
Flere drikker alkoholfrit
Selvom hovedproduktet traditionelt har været øl, er Broens Street Food nu meget mere fokuserede på alkoholfri drikke.
”Det efterspørger mange. For eksempel tilbyder vi limonade som alternativ til vin og kombinerer dette med aktiviteter på pladsen. I alle barer kan man finde alkoholfrie alternativer. Vi ser også en stor stigning i efterspørgslen på alkoholfri øl sammenlignet med de forrige år,” siger Lulu Maria Fruergaard og tilføjer:
”Samtidig ser vi en voksende interesse for alkoholfri drinks. Det er vores vision for det kommende år at udforske det alkoholfri marked endnu mere. Vi vil ikke længere markedsføre det som alkoholfrit, men som helt normale drinks, vin, øl og cocktails. Vi ønsker at gøre det til en integreret del af vores sortiment – for eksempel en Raspberry Kick, hvor det tydeligt fremgår, at den har 0,0 % alkohol.”
Kan der opstå forvirring om, hvad der indeholder alkohol, hvis det bare er ’normalt’, at der ikke indgår alkohol?
”Ja. Her uddanner vi også vores personale i at favne alle gæsters ønsker. Det handler om at kunne tilbyde drinks både med og uden alkohol og være tydelige i vores kommunikation om, hvad der indeholder alkohol, og hvad der ikke gør. Herunder at have en fornemmelse for det, når folk kommer op og bestiller.”
Læs mere på Deli:
Related Articles
Fire skarpe til chef for Broens Street Food
Lulu Maria Fruergaard er 'head of operations' for det prominente madmarked lige over for Nyhavn. Hun svarer her på Deli News’ spørgsmål. Af Ebbe Fischer Hvordan samarbejder I med jeres leverandører? ”Vi har et tæt samarbejde med vores hovedleverandør, Royal, som...
Streetfood-sæsonen skydes i gang i København
På Den Grønlandske Handels Plads for enden af Inderhavnsbroen - lige over for Nyhavn - ligger Danmarks måske mest prominente streetfoodmarked. Af Ebbe Fischer Fra mexicanske tacos til vietnamesiske risnudelsalater - den 14. marts åbner Broens Street Food og...
Fremtidens streetfood – her er otte tendenser
Thor Andersen, partner i Mad & Kultur, peger på en række udviklinger, der ikke handler direkte om mad. Af redaktionen/ef Med et årligt samarbejde med over 160 stadeholdere og et bredt netværk – både nationalt og internationalt – har Thor Andersen opnået en unik...