Sådan fungerer stort københavnsk streetfoodmarked

marts 8, 2025

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Foto: Broens Street Food

De er en institution i Københavns hjerte – og de gør meget ud af alkoholfri øl. Her trender det asiatiske, og det traditionelle har fået et comeback.

Af Ebbe Fischer

”Vi er et madmarked, et streetfoodmarked midt i byens summen med Inderhavnsbroen fra Nyhavn til Christianshavn som en del af oplevelsen. Det et buldrende madmarked, en fastgroet del af byen og vi ønsker at være et landmark for lokale og turister.”

Lulu Maria Fruergaard er head of operations for Broens Street Food. I et interview med Deli News fortæller hun om visionerne for et marked med fart på.

 

Mange ansøgninger

Broens Street Food har ni faste madboder samt nogle vogne, der fungerer som stadeholdere. Otte af disse vogne er på hjul og kører frem og tilbage hver morgen og aften.

”Vi har været fuldt booket i årevis, og vi modtager mange ansøgninger til madboderne – omkring 150 ansøgninger hvert år. Det er alt fra små lokale aktører til store brands. Vi vil gerne have begge dele repræsenteret, men det skal være nogen, der kan og har lyst til at håndtere det, når det går stærkt. Vi afholder derfor møder og foretager forventningsafstemning med alle potentielle stadeholdere,” forklarer Lulu Maria Fruergaard.

 

Folk vil (også) have traditioner

Fra 2024-2025 har det kun været nødvendigt at skifte en enkelt bod ud.

”Det skyldes, at vi har nogle etablerede og dygtige standholdere, som vi gerne vil give mulighed for at udvikle sig her,” siger Lulu Maria Fruergaard og uddyber:

”Den nye aktør, vi har fået, repræsenterer et køkken, vi manglede – for at favne så mange forskellige smagsoplevelser som muligt. Det er et fransk køkken, og vi ser en tendens til, at folk ønsker at gå tilbage til det, de kender – det traditionelle.”

 

Asiatisk hitter

Ud over madmarked fungerer Broens Street Food også som event-space, men hovedfokus er på god spise.

”Når det kommer til køkkenerne, forsøger vi at afspejle de aktuelle trends og favne alle verdenshjørner. Lige nu trender det asiatiske køkken, men vi ser som sagt også, at folk søger tilbage til det traditionelle og simple – gode råvarer og retter, man kender. Fokus er på god smag og gode råvarer frem for finurligheder,” siger Lulu Maria Fruergaard.

 

Flere drikker alkoholfrit

Selvom hovedproduktet traditionelt har været øl, er Broens Street Food nu meget mere fokuserede på alkoholfri drikke.

”Det efterspørger mange. For eksempel tilbyder vi limonade som alternativ til vin og kombinerer dette med aktiviteter på pladsen. I alle barer kan man finde alkoholfrie alternativer. Vi ser også en stor stigning i efterspørgslen på alkoholfri øl sammenlignet med de forrige år,” siger Lulu Maria Fruergaard og tilføjer:

”Samtidig ser vi en voksende interesse for alkoholfri drinks. Det er vores vision for det kommende år at udforske det alkoholfri marked endnu mere. Vi vil ikke længere markedsføre det som alkoholfrit, men som helt normale drinks, vin, øl og cocktails. Vi ønsker at gøre det til en integreret del af vores sortiment – for eksempel en Raspberry Kick, hvor det tydeligt fremgår, at den har 0,0 % alkohol.”

 

Kan der opstå forvirring om, hvad der indeholder alkohol, hvis det bare er ’normalt’, at der ikke indgår alkohol?

”Ja. Her uddanner vi også vores personale i at favne alle gæsters ønsker. Det handler om at kunne tilbyde drinks både med og uden alkohol og være tydelige i vores kommunikation om, hvad der indeholder alkohol, og hvad der ikke gør. Herunder at have en fornemmelse for det, når folk kommer op og bestiller.”

Læs mere på Deli:

Fire skarpe til chef for Broens Street Food

 

Related Articles

Vippa & Salt: Sjælfuld streetfood i Oslo

Vippa & Salt: Sjælfuld streetfood i Oslo

To streetfood-perler i Oslos havnefront kombinerer gastronomi, kultur og effektiv teknologi i unikke omgivelser. SALT og Vippa viser, hvordan madoplevelser i dag skal favne mere end bare smag. Af redaktionen / mq Midt i Oslos ikoniske havneindløb, med frit udsyn til...

Sådan driver hypede BaneGaarden forretning

Sådan driver hypede BaneGaarden forretning

Lige ved Lokomotivværkstedet, tæt på Fisketorvet i København, ligger et særligt koncept med 10 streetfoodboder og foodtrucks. Og meget andet i et stort kulturelt miks. Af Ebbe Fischer Hvad er kriterierne for jeres foodtrucks? ”Det vigtigste er, at de, der kommer,...

“Reffen bliver endnu mere vild”

“Reffen bliver endnu mere vild”

Laver du det råt, kommer der mange. Og laver du det mere råt, kommer der flere. Sådan har manden bag Reffen, Jesper Julian Møller, udtalt til Deli News, og nu tager man endnu et skridt i den retning. Af Ebbe Fischer Musikelskere, humleentusiaster,...