marts 27, 2025

BaneGaarden er kendt som et hyggeligt sted. Pressefoto
Lige ved Lokomotivværkstedet, tæt på Fisketorvet i København, ligger et særligt koncept med 10 streetfoodboder og foodtrucks. Og meget andet i et stort kulturelt miks.
Af Ebbe Fischer
Hvad er kriterierne for jeres foodtrucks?
”Det vigtigste er, at de, der kommer, deler vores idé om, at maden skal være økologisk. Det kan være en udfordring, og derfor tilbyder vi gunstige vilkår. Det er også afgørende, at de er med til at skabe liv og atmosfære på stedet, mens vi bygger det op sammen.”
Sådan siger adm. direktør i BaneGaarden, Carl Johan Paulsen, om madkonceptet.
Han uddyber:
”Vi driver ikke stedet for at optimere indtjening på foodtrucks – de bidrager til stemningen. Stedet er hyggeligt, intimt og roligt under træerne. Det handler mere om at skabe en god stemning end om at have den heftigste fest hver aften.”
I står selv for drikkevarer?
”Ja. Vi har investeret et stort tocifret millionbeløb og skal derfor sikre en bæredygtig virksomhed. Indtægterne kommer primært fra events, restauranten – og så barsalget, som vi altså selv står for. I år har vi 20 haner i baren, hvor man kan smage en bred vifte af øl fra mindre bryggerier.
Vi har også 3-4 alkoholfri haner med øl, sodavand og kombucha. Salget af alkoholfri øl er stigende, det er en klar tendens. Vi samarbejder blandt andet med To Øl, BRØL og Kølster på ølsiden.”
Hvad ligger ellers i konceptet?
”Vi synes, det er fedt at vise, at vi kan servere gademad på et højt niveau, 100 procent økologisk og stadig til at betale. Det kræver omtanke i alle led, fra råvarer til emballage. Vi benytter eksempelvis genbrugelig service, som kan vaskes op, for at minimere affald. Sidste år kostede alle retter en 50’er.”
Hvordan samarbejder I med leverandører?
”For at få økonomien til at hænge sammen samarbejder vi direkte med landbrug om råvarer – og skærer dermed et mellemled fra. Vi arbejder blandt andet med et økologisk landbrug på 600 hektar samt en række meget mindre producenter,” forklarer Carl Johan Paulsen og tilføjer:
“Vi samarbejder med Kielgaarden, Farmers Circle i Litauen, og vi har et tæt samarbejde med Aarstiderne, hvor vi trækker på deres ekspertise og netværk.
Vores øl-leverandører tæller flere forskellige bryggerier, mens Løgismose leverer vin og vi har grossister som Hørkram, der er dygtige til økologiske produkter og kan levere god kvalitet til rette tid. De har gjort en stor indsats for økologien, hvilket vi sætter pris på.”
Læs mere om BaneGaarden:
Related Articles
Sådan fungerer stort københavnsk streetfoodmarked
De er en institution i Københavns hjerte – og de gør meget ud af alkoholfri øl. Her trender det asiatiske, og det traditionelle har fået et comeback. Af Ebbe Fischer ”Vi er et madmarked, et streetfoodmarked midt i byens summen med Inderhavnsbroen fra Nyhavn til...
Fire skarpe til chef for Broens Street Food
Lulu Maria Fruergaard er 'head of operations' for det prominente madmarked lige over for Nyhavn. Hun svarer her på Deli News’ spørgsmål. Af Ebbe Fischer Hvordan samarbejder I med jeres leverandører? ”Vi har et tæt samarbejde med vores hovedleverandør, Royal, som...
Streetfood-sæsonen skydes i gang i København
På Den Grønlandske Handels Plads for enden af Inderhavnsbroen - lige over for Nyhavn - ligger Danmarks måske mest prominente streetfoodmarked. Af Ebbe Fischer Fra mexicanske tacos til vietnamesiske risnudelsalater - den 14. marts åbner Broens Street Food og...